Steeds meer accountants bieden hun jaarlijkse, vaste werkzaamheden in abonnementsvorm aan. Dat heeft drie belangrijke voordelen; klanten weten precies wat zij kunnen verwachten, jouw accountantskantoor heeft een voorspelbare inkomensstroom en je kunt abonnementen sneller factureren. In dit blog lees je hoe je de overstap naar abonnementen maakt, welke stuurinformatie je nodig hebt en hoe je je accountantskantoor daarop inricht.

Abonnementen definiëren

Standaard en repeterend werk, zoals het samenstellen van de jaarrekening en het verwerken van de financiële administratie zijn geschikt om aan te bieden als doorlopend abonnement. Diensten zoals advieswerkzaamheden en maatwerk kun je daarnaast op nacalculatie blijven aanbieden. Door de urenbesteding uit het verleden te analyseren, maak je een realistische inschatting van de vaste prijs. Achteraf toets je of dit correct is geweest en stel je de inschattingen bij waar nodig.

Bespreek vervolgens met de klant volgens welke cyclus je wilt factureren en maak zowel intern als in het gesprek met de klant duidelijk welke werkzaamheden zijn inbegrepen bij het abonnement.

Lees verder op de site van Simplicate