Onze sector is aan het digitaliseren, dat weet iedereen intussen. Kantoren doen het omdat klanten meer zelfbediening willen en omdat ze hun eigen werking kunnen optimaliseren. Daarvoor zijn verschillende softwaretools beschikbaar, die in het grote lijnen allemaal hetzelfde doen. Het betekent dat het optimaal gedigitaliseerde kantoor A heel goed zal gaan lijken op het optimaal gedigitaliseerde kantoor B. Als de werking onder de motorkap bij elk kantoor zo goed als dezelfde wordt, hoe maakt u nog het verschil met uw concurrenten?

Dat verschil maken en uzelf unieker positioneren, is een zaak om nu over na te denken. De sector zit in een overgangsfase van papier naar digitaal, van uurtje-factuurtje naar vaste voorschotten, van administratief werk naar meer adviserend werk. Tijdens overgangsfases wordt de markt al eens door elkaar geschud en dat biedt mogelijkheden voor wie alert is.

Beschouw dit niet als een oproep om paniekvoetbal te spelen. In onze sector liggen vraag en aanbod redelijk in evenwicht met elkaar, waardoor er geen keiharde concurrentie is tussen de kantoren.

Dit is dus eerder een oproep om de opportuniteit vast te nemen en te kiezen voor meer groei, hetzij in omzet, hetzij in marge, hetzij in alle twee. Maak gebruik van de verschuivingen in de markt om na te denken over uw toekomst en te bedenken hoe en waar u het verschil wil maken. Over een paar jaar worden alle facturen xml-documenten, de wetsontwerpen daarover zijn in behandeling, dus op dat vlak zal u zich niet echt meer kunnen onderscheiden.

Lees verder op de site van Anlisa