Wie ben je?

Ik ben Willem Tack, Salesmanager bij Exact. Hier ben ik verantwoordelijk voor het Belgische team van sales executives en accountmanagers die elk een portefeuille van accountants beheren.

Wat blijft jou het meeste bij van het afgelopen jaar?

Sinds juni 2023 ben ik aan de slag bij Exact. Veranderen van job is altijd een uitdaging, maar wat een warm en fantastisch bedrijf is Exact. Ik heb dit al mogen ervaren door de vele ontmoetingen met heel wat fijne collega’s en enkele leuke events. Bij Exact is een van de kernwaardes dan ook: ‘work hard, play hard’.
Wat mij het meeste is bijgebleven, is de derde editie van ons grootste event in België: Exact Live in de Brabanthallen in Leuven. Wat een onvergetelijke dag, de Brabanthal kleurde compleet rood. Een fantastisch staaltje teamwork met heel het Exact Team. Ik heb veel leuke en inspirerende sessies achter de rug, maar vooral het praten met onze klanten en partners over inzichten en ambities inspireren mij nog elke dag.

Wat is de belangrijkste ontwikkeling binnen de accountancy momenteel?

De overnamegolven binnen de accountancy- en fintech sector blijven opvallend. Je ziet ook een groter wordende kloof tussen de kantoren die al digitaal werken en de kantoren die ter plaatse blijven trappelen. De vraag is dan ook: wat is nu digitaal werken? Ik denk dat we moeten spreken van geautomatiseerd (no hands) werken. Ook het personeelstekort blijft een nijpend probleem binnen de accountancy sector.
Verder is er eindelijk duidelijkheid rond de verplichte invoering van de digitale facturatie (e-invoicing) in België. Vanaf 2026 gaat deze definitief in. Een nieuwe vorm van geautomatiseerd werken die we moeten toejuichen. Al staan we voor een grote uitdaging, neen opportuniteit! Want factureren zal zo sneller en goedkoper gaan, je verwerkt facturen in minuten in plaats van dagen, je minimaliseert de kans op fouten en facturen worden sneller betaald. Je hoort het, ik ben grote fan.
En de voordelen voor accountantskantoren gelden ook direct voor de klanten van accountantskantoren, een echte win-win. Ik merk dat accountants meer en meer mee zijn in het verhaal, dus moeten we nu samen de story brengen richting onze ondernemers. Met Exact zijn we hier nu al 100% klaar voor!

Welk accountantskantoor is je in 2023 positief opgevallen en waarom?

Als cliché-antwoord dien ik nu te zeggen dat er bij nagenoeg elk kantoor dat ik sprak zaken zijn die positief zijn opgevallen. Wat zeker het geval is!
Maar als ik dan toch een kantoor (of kantoren) dien te noemen, dan zijn het de winnaars van onze Officium Universalis Award 2023. Dit is een award uitgereikt door Exact aan de meest onderscheidende, innovatieve en vooruitstrevende accountants- en boekhoudkantoren. Naast aternio wonnen VGD, Crowe Spark en Kris Pyl ook een award. Kwaliteiten als pro activiteit, volledig meedenken met klanten, innovaties en tijdige aankondiging van deadlines waren kwaliteiten die de doorslag gaven.
Tot slot geef ik nog mee dat ons onderzoek onder 10.000 ondernemers, uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau PB7, aangeeft dat ondernemers zeer tevreden zijn over de samenwerking met accountants- en boekhoudkantoren. De kwaliteit van de dienstverlening van kantoren werd door de respondenten gemiddeld met een 9.0 beoordeeld. De sectorkennis, die noodzakelijk is voor een goede advisering, is duidelijk verbeterd. Dit jaar werd op dit aspect een 8.8 gescoord, waar dit in 2022 nog een 7.6 was.
Proficiat aan alle kantoren.

Wat verwacht je dat de economie zal doen in 2024? En welke impact zal dit hebben op de sector?

Exact voert tweejaarlijks een KMO Barometer onderzoek uit betreft de zakelijke uitdagingen van kmo’s. Hier krijgen we ook specifieke inzichten in de accountancysector en hun economische vooruitblik.
Als we kijken naar de accountants- en boekhoudkantoren, zien we dat ze bijzonder gematigd zijn over hun omzet- en winstverwachting voor 2023. De inflatie is daar een belangrijke oorzaak van. Veel kantoren zien dat het een negatieve impact heeft op hun winstmarge. De toenemende kosten kunnen ze vaak niet zomaar doorberekenen aan hun klanten. Om de marges op peil te houden ziet de sector het verminderen van handmatige handelingen als de belangrijkste sectorspecifieke zakelijke uitdaging voor 2023 en zetten ze in op automatisering van processen.
Als we vooruitkijken belooft 2024 een economisch onzeker jaar te worden. Er is voor het eerst echt sprake van een recessie. De geopolitieke situatie maakt dat de prijzen van grondstoffen en energie nog altijd hoog zijn. Bovendien verwachten we dat de rentes in 2024 hoog blijven en daar zullen veel ondernemers de impact van voelen. Het maakt dat investeren een stuk lastiger wordt.

Wat moeten we in 2024 echt anders gaan doen?

Durven beslissingen te nemen. Zie bijvoorbeeld alles rond de e-invoicing. Wacht niet af, zet die eerste stap samen met jouw klant.
Accountants zijn de meest creatieve ondernemers die ik ken. Het is bewonderingswaardig om te zien dat zij voor alles wel een oplossing vinden. Als accountant is het namelijk essentieel om je altijd af te vragen of je de juiste slimme oplossing hebt voor je klant. Mijn advies hierbij is om je als accountant te laten adviseren door sterke partners. Ik ben er trots op dat Exact een sterke adviserende partner is.
We zien vaak verschillende werkwijzen tussen accountancykantoren. Uit ons kmo-onderzoek blijkt ook dat accountants zich proberen te onderscheiden door een persoonlijke benadering, goede service/ondersteuning, focus op kwaliteit en een grotere adviesfunctie. Als we dan kijken wat ondernemers verwachten van hun accountant dan zien we dat ze verwachten dat hun accountant hen coacht en adviseert over het runnen van hun bedrijf. Daarnaast vinden ondernemers het belangrijk dat accountants up-to-date inzichten hebben over de laatste financiële status en ook vinden ondernemers het belangrijk om een goed overzicht te hebben van de financiële status.

Welke technologie (naast AI en e-invoicing) of strategie zie je in 2024 compleet doorbreken?

Ontwikkelingen volgen zich razendsnel op. Die hoge snelheid van onze 24 uurseconomie heeft als gevolg dat verdere automatisering van bedrijfsprocessen een must is. Zo blijf je efficiënt werken en stijgende kosten de baas. In lijn hiermee zien we dat generatieve AI zich verder zal ontwikkelen en de toepassingen steeds breder worden.
Echter, die verdere efficiëntie-slag en inzet van AI leidt vaak tot productie en dienstverlening op massaniveau en een onpersoonlijke benadering. Terwijl juist de behoefte aan persoonlijk contact en op maat gemaakte ervaringen voor consumenten belangrijker worden in 2024. Hier kunnen ondernemers op inspelen middels een sterk ecosysteem; samenwerking met partners, wat maatwerk binnen de standaard mogelijk maakt. Onder andere met ontwikkelingstools, kant-en-klare integraties, app stores en marktplaatsen.
Dit alles vraagt om gebruiksvriendelijke technologische toepassingen, want alleen als technologie voor zich spreekt kun je snel en efficiënt werken. Bovendien bevindt de relatie van mensen met technologie zich op een keerpunt. Technologie is handig, maar heeft ook impact op ons welzijn. User Experience komt daarmee hoog op de prioriteiten lijst.

Welk advies wil je geven aan kantoren die moeite hebben met de snelheid van verandering?

Probeer niet voor alles onmiddellijk een oplossing te zoeken.
Bepaal zelf wat je drie grote prioriteiten zijn. Zet deze dan op een tijdslijn, wat eerst, wat dan, en bekijk dan wie jou hierin kan begeleiden en ondersteunen. Dit advies probeer ik mezelf ook regelmatig te geven.
Zie het niet als ‘moeten’, maar als ‘kunnen’. Zelf ben ik een enorme sportfan en vandaar dat ik verwijs naar een quote van Billie Jeane, winnares van 12 individuele grandslamtitels in tennis in de jaren 1960 en 1970. Billie Jeane zei ooit: ‘Pressure is a privilege’. We moeten de ‘druk’ van het veranderen omarmen. De druk hier is het voorrecht om steeds beter te worden, om te groeien, om ondernemers nog een betere klantenbeleving te laten ervaren. Alleen maar opportuniteiten!

Waar raak jij door geïnspireerd?

Door heel veel verschillende zaken, maar het afgelopen jaar ben ik door heel wat Exact collega’s geïnspireerd geraakt.
Bij Exact vinden we het belangrijk dat onze medewerkers een bijdrage leveren aan lokale initiatieven. Daarom krijgen wij de gelegenheid om tijdens de werkuren aan vrijwilligerswerk te doen. Elk jaar krijgen we hiervoor drie dagen die we aan een goed doel naar keuze kunnen besteden. Dat zijn vele duizenden dagen waarop we ons kunnen inzetten voor de samenleving. Door al deze initiatieven raak ik dagelijks geïnspireerd.

Welke doelen stel je jezelf privé en beroepsmatig voor 2024?

In 2024 wil ik meer dan 1000 kilometer lopen, dus een kleine 100 kilometer per maand. Ik leg de lat hoog, maar haalbaar. Hiervoor heb ik mijzelf een Garmin Forerunner 255 cadeau gedaan. Zo kan ik gericht en met de juiste data trainen. Bij Exact zeggen we: ‘Met ongeveer weet je niets, met Exact weet je alles’. Voor mij is mijn Garmin mijn Exact.
Ook word ik voor een 2e keer papa in april, een 'btw baby'. Samen met mijn vrouw en zoontje kijken we hier enorm naar uit!
Beroepsmatig is het mijn doel om nog meer accountants te ontmoeten en te leren kennen om mee verder te bouwen aan het verhaal van Exact België. Dit wil ik samen met mijn collega’s realiseren door te blijven inzetten op een totaaloplossing voor accountants waarin automatiseren centraal staat.
Kortom betekent dit meer vrije tijd ontwikkelen voor de accountants. En als er bij zijn die eens samen willen gaan joggen, aarzel niet om mij te contacteren!

Dank je Willem. Veel succes in 2024 en plezier met nr. 2.
En die 1000km, dat zijn 50 accountants die je uitnodigen om samen 20 km te lopen. Wie?

Lees verder op de site van AccountancyVandaag