Het is al een tijd dé grootste nachtmerrie voor veel accountantskantoren: hoe geraak ik aan nieuwe medewerkers? De situatie is nog nooit zo nijpend geweest. En het tekort is fundamenteel. Voor de meeste accountantskantoren betekent het tekort aan mensen een directe rem op de groei of op de verdere ontwikkeling.

Gaat Generatie C het oplossen?

Eerst even toelichten: we benoemen generaties door ze een herkenbare code mee te geven. De C staat voor Covid, Carbon en Climate. Na generatie X en Y bedacht Seth Godin een nieuwe naam voor de huidige generatie. De generatie die net na Gen Z(oomer) komt en - veelal - de kinderen zijn van de Millennials, de generatie die na 1985 is geboren.

De combinatie van jaren niet op school maar thuis doorgebracht te hebben, te leven (met een masker op) in een wereld die het niet echt goed doet (oorlog, klimaat, energie, ...), betekent dat deze generatie anders zal zijn dan de vorige.

Elke beslissing, investering en interactie zal worden gefilterd door de lens van het klimaat, herstel en veerkracht.

En toch, als we dit combineren met de c van connectie en van een groep van mensen die troost en mogelijkheden vinden in de gemeenschap, is er een kans voor ons allemaal. Daar is ook sympathie voor nodig. Generatie C heeft hier zelf niet om gevraagd, maar er is goede hoop dat zij de verandering kunnen leiden.

Generatie C als werknemers

Generatie C werkt samen, is gemeenschapsgericht en lijken goede probleemoplossers te zijn. Ze zijn inventief, komen voortdurend met nieuwe ideeën en verschillende manieren om problemen aan te pakken. Bemoedigend voor werkgevers is dat er ook een positieve correlatie is tussen deel uitmaken van Generatie C en gedreven zijn op het werk. Generatie C lijkt net dat beetje extra te willen doen om de organisatie te helpen slagen.

Ondanks hun positieve effect op bedrijven, blijkt dat Generatie C op de werkvloer niet aan zijn trekken komt. Meer dan de helft zegt dat hun IT-systemen op het werk slechts af en toe worden bijgewerkt, en velen klagen over verouderde en trage systemen. Gen C schat de digitaliseringsgraad van de samenleving (incluis de accountancysector) hoger in dan ze in realiteit is.

Generatie C vindt het belangrijk flexibel te kunnen werken met de technologie van hun keuze. Dit betekent dat ze niet alleen gemakkelijk toegang moeten hebben tot hun content en documenten, maar dat ze die ook onderweg en vanaf het apparaat van hun keuze willen kunnen raadplegen.

Gen C en hun softskills

Uit onderzoek blijkt dat de belangrijke meta-soft skill vaak ontbreekt bij de C's. Zo'n meta-soft skill is een vaardigheid van een hoge orde die je in staat stelt om effectiever met functionele expertise om te gaan. Het is een katalysator om sneller nieuwe vaardigheden te leren en op te bouwen. Kortom, meta-skills omvatten de emotionele intelligentie, het zelfbewustzijn en de intuïtie die bepalen hoe traditionele technische vaardigheden worden ingezet. Het ontbreken van deze skill verhindert dus de groei in andere soft skills.

Ik kan het niet want ik ben zo.

Weinig behoefte aan partnerfuncties, wel aan gezonde werk- en privébalans

Sectoren waar medewerkers kunnen opklimmen tot partner, zoals in accountancy, merken dat het minder vanzelfsprekend is dat mensen dit ambiëren. Jonge beroepsgenoten geven de voorkeur aan parttime werken. 'Het werk' moet vooral in het leven van deze generatie passen. Zij willen graag hard werken om een goede accountant te worden, maar niet doorlopend. En het moet duidelijk en regelmatig gecommuniceerd worden als er in het weekend extra moet gewerkt worden. Dus is het partnermodel in jouw kantoor aan modernisering toe?

Onderzoeken tonen aan dat werkplezier en een goede balans tussen werk en privé voor de jongere generatie van toenemend belang zijn.

Gen C verwacht van leidinggevenden een perfecte communicatie

Gen C verwacht een constante en snelle communicatiestroom. Zij hebben een gevoelig zelfbeeld en zijn daardoor enorm feedback-gevoelig. Negatieve feedback ligt het meest gevoelig. De manier waarop je het zegt, wanneer je dat zegt en waar je communiceert zijn van groot belang. Generatie C zoekt bewust social mediakanalen waar ze in alle veiligheid kunnen connecteren en communiceren. Controle over wat je communiceert, wie het kan lezen en wie kan reageren, zijn cruciaal.

Jonge accountants vinden duurzaam ondernemen belangrijk

Is dit een open deur intrappen? Ja zeker. Gen C wil meer aandacht voor klimaat en milieu. Aandacht ... veel meer dan dat ... ze eisen actie. Nu!
Universiteiten sluiten duurzaamheidspacts. Bedrijven doen er alles aan om duurzaam aantrekkelijk te zijn. Carbon Accounting komt eraan.
De hamvraag voor accountants: zal Gen C kiezen voor jouw kantoor omwille van het aantrekkelijk cliënteel of om de klimaatbewuste aanpak én klantenportefeuille die goed scoort qua ecologische voetafdruk? De toekomst zal het uitwijzen. Je hierover informeren is een noodzakelijke eerste stap.

Powered by Xerius

Lees verder op de site van AccountancyVandaag