Manuele processen en taken waren vele jaren de basis van elk boekhoudkantoor. Echter, de afgelopen jaren zie je binnen de sector meer en meer een migratie van het verwerken van data naar het adviseren van klanten. Maar het proces naar meer automatisatie dat hiermee gepaard gaat en de zoektocht naar meer efficiëntie verloopt moeizaam en traag. Zo wil nog steeds 36% van de accountants minder tijd besteden aan administratief werk. En dit is maar één voorbeeld uit de conclusie van de KMO Business Barometer 2022/2023, een tweejaarlijks onderzoek bij kmo’s in België en Nederland die de zakelijke uitdagingen in kaart brengt. En meer bepaald op het gebied van financiën, de rol van nieuwe technologieën, verantwoord ondernemen en human resources. In België zijn in totaal 527 interviews uitgevoerd, waaronder 80 boekhoudkantoren.

Het accountantsberoep is in transitie, met een groeiende focus op digitalisering en adviesdiensten. Een tekort aan gekwalificeerd personeel, een veranderende wetgeving, en de vraag van klanten naar snellere en efficiëntere diensten dragen bij aan deze verandering. De helft van de kantoren ziet digitalisering als een middel om deze adviesrol te versterken, door te investeren in slimme tools en applicaties. Toch worstelen veel kantoren nog met de overstap naar volledig datagedreven processen.

Uit de KMO Business Barometer blijkt dat slechts 24% van de ondervraagde kantoren een volledig geïntegreerd softwaresysteem heeft, en 20% nog steeds werkt met losse applicaties en spreadsheets. Een op drie kantoren zoekt pas naar nieuwe software als ze een bestaand proces willen optimaliseren. De processen die het meest bijdragen aan waardecreatie zijn scanservice, automatisering van controle en rapportage, efficiënte rapportageprocessen, implementatie van kantoorbeheeroplossingen en geïntegreerde datagedreven processen.

De informatie-uitwisseling tussen klant en kantoor is de afgelopen twee jaar niet toegenomen, ondanks een initiële versnelling door de coronapandemie. Veel klanten vragen om snel inzicht in hun cijfers, wat de noodzaak van efficiëntere online samenwerking onderstreept.

Lees verder op de site van Exact