Yuki
Document staat centraal, veel aandacht voor ondernemers standpunt, filosofie van real-time: alle dagen up-to date
Yuki kan koppelen met deze applicaties
BREEX EUROPE NV
Een facturatieprogramma waar ondernemers & boekhouders samenwerken MyBreex is voor & door ondernemers. Wij maken het u echt gemakkelijk omtrent de verwerking van uw inkomende & uitgaande facturatie en hun bijhorende betalingen. Geen moeilijke boekhoudtermen en alles eenvoudig automatiseren wat geautomatiseerd kan worden. Nadien wordt alles gestructureerd aan uw boekhouder aangeleverd. [Meer...]Zenfactuur
Zenfactuur vereenvoudigt het commerciële en financiële beheer van uw hele bedrijf: facturatie, offertes, opvolging betalingen, tijdregistratie, klanten- en projectbeheer, ... [Meer...]onFact
Facturatiesoftware in de cloud / onFact is een eenvoudig te gebruiken facturatieprogramma dat makkelijk uitgebreid kan worden met gratis modules. Zo wordt onFact helemaal afgestemd op de specifieke noden van jouw onderneming. [Meer...]Hubspot
HubSpot is een (cloud-based) software-platform dat commerciële teams helpt effectief te laten werken aan meer websitebezoekers, leads en (tevreden) klanten. Het biedt drie belangrijke platforms: Sales (een CRM en salestools), Marketing (Marketing Automation software) en Services. Ook heeft HubSpot een eigen CMS. [Meer...]WACSonline
WACS verzorgt uw garage & vloot van afspraak tot factuur. WACSonline online ERP voor garages, vlootbeheerders en fietsen in de cloud. [Meer...]Funkytime
FunkyTime empowers entrepreneurs and smart companies to reach a higher efficiency and achieve their goals by deploying intuitive and intelligent digital tools at a reasonable cost. In a fast changing world, FunkyTime wants to connect people, data, insights, strategy and processes in a smart way to create a modern work environment. This reduces red tape, increases productivity and ensures sustainable growth. Eventually there will be more time left to focus on the job, for the things that really [Meer...]Lucy
The easy Peppol platform Lucy maakt e-invoicing eenvoudig en efficiënt voor accountants. Lucy biedt alles wat je nodig hebt om de administratie van je klanten te beheren via Peppol, allemaal vanuit één gebruiksvriendelijke interface. Centraliseer en optimaliseer e-invoicing met Lucy. [Meer...]Visma Visionplanner
Van data naar dashboard. Checklist om van financiële data tot een dashboard te komen. Visionplanner is een software leverancier met jarenlange ervaring op de Nederlandse markt. Dankzij de overname van Comandi Dashboards in april van dit jaar, maakt het hiermee ook zijn intrede mogelijk op de Belgische markt. Reeds 2500 kantoren werken in Nederland met ons digitaal Ecosysteem waarin we oplossingen bieden als dashboarding, jaarrekening samenstellen, fiscaliteiten en CRM. [Meer...]Bizzcontrol
Bizzcontrol helpt accountants om proactief advies aan te bieden in de taal van de ondernemer. Maximaliseer jouw toegevoegde waarde op een schaalbare manier. [Meer...]First Software (jaarrekeningen, belastingaangiften)
Eenvoudig van boekhouding tot belastingaangifte en jaarrekening. [Meer...]EenvoudigFactureren
EenvoudigFactureren is de online facturatieoplossing voor kleine ondernemingen Bent u op zoek naar een gebruiksvriendelijk online facturatieprogramma voor uw kmo of eenmanszaak? Ontdek dan de mogelijkheden van EenvoudigFactureren. Bij ons vindt u een handig programma om facturen te maken voor uw klanten. Ontdek het zelf en professionaliseer uw administratie op eenvoudige en doeltreffende wijze. [Meer...]Scrada
DIGITAAL DAGONTVANGSTENBOEK EN KASBOEK Met Scrada kunt u uw dagontvangsten en kasboek digitaal bijhouden conform wetgeving en deze eenvoudig uitwisselen met uw accountant. Scrada kan gegevens uitlezen uit verschillende kassasystemen, betaalproviders en webshops. [Meer...]Comandi Dashboards
Met Comandi dashboards kun je sturen op realtime financiële en operationele data.Alle relevante informatie binnen één dashboard om sneller en beter beslissingen te nemen.Comandi biedt stuurinformatie voor ondernemers en adviseurs. [Meer...]Monitr
Als snelgroeiende onderneming onderga je constant verandering. Een goed zicht krijgen op je financiële prestaties is echter moeilijk, en om een goede forecast en runway te maken ontbreken vaak de juiste tools. Daar wilt Monitr verandering in brengen. Monitr communiceert rechtstreeks met jouw boekhoudpakket zodat je altijd de juiste cijfers voor ogen hebt. Daarnaast is Monitr van begin af aan gebouwd om in realtime en geautomatiseerd financiële rapporten op te maken. Het inzicht geven in [Meer...]SD Worx Finbox
SD Worx Finbox: snel en efficiënt lonen inboeken Met SD Worx Finbox krijg je meer tijd om te doen waar je goed in bent. Je klanten financieel advies geven. De tool stuurt automatisch en in realtime de loondocumenten door naar jouw favoriete boekhoudsoftware. En zet ze daar helemaal klaar om in te boeken. SD Worx Finbox is gratis beschikbaar voor SD Worx-partners en -klanten, en werkt 100 % foutloos. [Meer...]OkiOki
OkiOki maakt komaf met het gepuzzel ieder kwartaal, met het terugvinden van al die facturen in de mail, met het uitpluizen van credit card statements, met het boeken van die bonnetjes ... OkiOki verzamelt alle documenten automatisch op 1 plaats en verstuurt ze naar de accountant. Als een persoonlijke assistent gaat ze voor jou aan de slag. Weg met die kwartaalstress. En je voelt je weer helemaal OkiOki. [Meer...]Bizcuit
De Bizcuit app is een multifunctionele Ondernemersapp die het leven van ondernemers makkelijker maakt. Zo kun in de app je facturen en bonnen ontvangen via mail, scan of upload en worden deze na goedkeuring van de ondernemer automatisch afgeleverd in een gekoppeld boekhoudpakket. Ook kan de ondernemer de betaling direct vanuit de app uitvoeren. De ondernemer heeft zo alle documenten, bankrekeninginformatie en betalingen handig bij elkaar in één app. Door de slimme koppelingen die Bizcuit heeft [Meer...]MyFact
MyFact: Eenvoudige facturatie software voor zelfstandigen, kmo's & freelancers [Meer...]Collect online
De beste credit management software voor bedrijven, incassobureaus, incasso advocaten en gerechtsdeurwaarders. [Meer...]Admin-IS / Admin-Consult (AdminPulse)
Admin-IS en Admin-Consult verhogen de rentabiliteit van uw kantoor, geven u grip op uw administratie en helpen uw kantoor te groeien! Uitgebreid permanent dossier, kwaliteitstoetsing, anti-witwas, UBO, tijdsregistratie, facturatie, deadlines, documentbeheer, HRM, CRM,... Via verregaande samenwerkingen en connecties worden uw applicaties aan elkaar gekoppeld en wordt uw kantoorbeheer de spil van uw digitaal ecosysteem. [Meer...]Unpaid
Onbetaalde facturen? De invordering van B2B-facturen hoeft niet duur of tijdrovend te zijn. Start je dossier hier online op en onze experts gaan meteen aan de slag. Wij recupereren de volledige factuur en alle kosten voor jou. Eenvoudig, snel en transparant. Onbetaalde facturen hebben een zware impact in de ondernemingswereld. Toch zien heel wat bedrijven er tegenop om de nodige juridische stappen te zetten om betaling af te dwingen. Unpaid heeft het hele proces geautomatiseerd en gebaseerd op [Meer...]Facturalia
Met Facturalia kan je snel en eenvoudig offertes en facturen maken, verzenden en opvolgen. En veel meer. Voor boekhoudkantoren bieden we een gepersonaliseerde versie van Facturalia aan. [Meer...]Mollie
Betalingen ontvangen was nog nooit zo makkelijk. Mollie helpt alle ondernemingen efficiënter te werken door een betrouwbare, maar makkelijk te gebruiken, betaaloplossing. [Meer...]Go getter Software (Striktly)
Alles wat een ondernemer nodig heeft in één platform. Beheer klanten, projecten, in- en uitgaande facturen en nog veel meer met Go Getter! [Meer...]Docr
Auto-magisch 🧙 je inkomende facturen aan je boekhouder bezorgen Benieuwd hoe Docr jouw financiële administratie binnenkort tot bijna 0️⃣ herleidt? Laat je e-mailadres achter, en we houden je op de hoogte van zodra je achteruit kan leunen in je luie zetel. [Meer...]BrightAnalytics
BrightAnalytics is het meest intuïtieve, betrouwbare en snelle platform voor de geconsolideerde rapportering van financiële en operationele cijfers. [Meer...]akti
Akti is een cloud-gebaseerd ERP op maat van de KMO. Dit omvat CRM, facturatie, voorraad- en interventiebeheer. Onze passie is administratie van KMO's te vereenvoudigen en hen bij te staan in de groei van hun bedrijf. [Meer...]Bothive
Het platform voor georganiseerde betekenisvolle communicatie. Spendeer minder tijd aan repetitieve en procesgerichte communicatie en investeer in betekenisvolle conversaties. [Meer...]Penneo
Maak beter contact met uw klanten Bied uw klanten een digitale manier om met u te communiceren en de informatie te krijgen die u nodig heeft — handig en efficiënt voor alle betrokkenen. Bespaar tijd en verbeter de klantervaring. [Meer...]Digiteal
Digiteal helpt bedrijven om sneller, regelmatiger en tegen lagere kosten hun betalingen te krijgen. Dankzij de expertise en de erkenning (door de NBB) als betalingsinstelling, helpt Digiteal u van het incasseren van betalingen tot de automatische afstemming. Zelfstandige, school, gemeente, KMO of multinational? Onze innovatieve financiële technologie is voor iedereen beschikbaar! De meest efficiënte oplossingen, geïntegreerd in uw software en gebaseerd op Europese standaarden. #QRcod [Meer...]Adsolut Jaarrekening (vervanger van Accon)
Adsolut Jaarrekening: voor een snelle en foutloze neerlegging Meer dan de helft van de jaarlijkse neerleggingen in België loopt via jaarrekeningsoftware van Wolters Kluwer. Adsolut Jaarrekening verzekert u van een vlotte jaarafsluiting. [Meer...]CodaBox (Coda, SODA, Voici, Voila, Caro)
Versnel & vereenvoudig al je financiële processen Met CodaBox knoop je informatiestromen uit verschillende bronnen aan mekaar. Al je facturen, bankrekeningen en loondocumenten worden omgezet in bruikbare data… afgeleverd in de software van je keuze. [Meer...]Intellifin
INZETTEN OP ADVIES VOOR ONDERNEMERS. Snel, accuraat en persoonlijk advies naar ondernemers via de online tool, de Ondernemingsradar. [Meer...]Bizzey
Eenvoudig & snel factureren. Stroomlijn je bedrijfsadministratie in één overzichtelijk te gebruiken applicatie. Eenvoudig professionele offerten en facturen maken Alle klantgegevens op een rij Beheer en plan projecten Bespaar tijd en geld Jouw volledige bedrijfsadministratie op één plek [Meer...]AdminPulse
Een efficiënter kantoor in een halve dag! AdminPulse is dé online kantoorbeheer software voor accountants, boekhouders en bedrijfsrevisoren. Door de makers van Admin-IS en Admin-Consult. AdminPulse is een open systeem en integreert met andere software pakketten. In tegenstelling tot andere kantoorbeheersoftware voor accountants heeft AdminPulse een open-API. Dit betekent dat iedere andere software gekoppeld kan worden aan AdminPulse. Wij maken er steeds integraties bij, maar als dit voor jouw [Meer...]Dash.bo/ard Dashboard
KMO's krijgen zicht op hun administratie! “In de nieuwe economie is het noodzakelijk om dagelijks over accurate cijfers te beschikken! Dus gebruik ik Dashboard om zo over deze real-time informatie te beschikken.” [Meer...]Combidesk
Wij draaien koppelingen in elkaar Combidesk koppelt op eenvoudige wijze jouw software aan andere pakketten. Geen technische kennis nodig. Je bespaart direct tijd en geld! [Meer...]Silverfin
Silverfin connecteert met alle boekhoudpakketten. Hierdoor heb je alle financiële data steeds bij de hand, ongeacht welke bron. Wij automatiseren traditionele afsluit workflows en verhogen daardoor de efficiëntie, nauwkeurigheid en winstgevendheid van je kantoor. Vervolgens voorzien onze krachtige analyse- en reporting tools de data en inzichten die ervoor zorgen dat klanten jou als trusted advisor zien. [Meer...]Cashplannr
Gezonde cash flow, gelukkige ondernemer Als ondernemer wil je de impact van je beslissingen vandaag op de toekomst kennen. Met andere woorden: hoeveel cash heb ik vandaag beschikbaar en hoe ziet de toekomst eruit? Welkom bij Cashplannr. [Meer...]Optedo
OPTEDO is een dynamisch ERP systeem ontwikkeld voor en door ondernemers. Bij OPTEDO vinden we dat de klant ten allen tijde vooropstaat. Daarom luisteren we aandachtig naar de wensen van onze klanten en gaan voor absolute kwaliteit zonder enig compromis te sluiten. [Meer...]Fuga (mijndieren.eu)
Fuga is Practice Management Software (PMS) voor dierenartsen die een compleet pakket aanreikt met o.m. klanten- en patiëntenbeheer, voorraadbeheer, (beperkte) boekhouding en uitgebreide management tools. Als doel heeft Fuga om je praktijk efficiënter te laten werken, de kosten te verlagen en de output te verhogen. [Meer...]Deskdrive
Jouw bedrijf groeit en verandert continu. Ondernemen is dan ook een levensstijl. DeskDrive groeit als business stimulerende software met je mee en past zich aan aan jouw bedrijfsrealiteit. Een dienend systeem dat jouw groei bevordert en je vooral niet beperkt in je mogelijkheden als ondernemer. [Meer...]MyAcerta
MyAcerta: jouw online werkplek Via MyAcerta heb je in een wip toegang tot onze partnerapplicaties. Je maakt bezoldigingssimulaties, beheert je bedrijfsleidersdossiers, krijgt toegang tot de boekhouddocumenten van je Acerta-klanten, en voert in een klik de nodige formaliteiten voor je klant. [Meer...]Bouwsoft (Visma)
DÉ BOUWSOFTWARE VOOR KLEINE EN MIDDELGROTE BOUWBEDRIJVEN EN INSTALLATIEBEDRIJVEN Maak je nog steeds offertes en facturen in Excel en Word? Ruil dat bureauwerk in voor jouw vakmanschap, dankzij de meest gebruikte administratie software voor de bouw in Vlaanderen! [Meer...]Cafca
Uw volledige bedrijfsadministratie in één pakket op maat van de installateur. Cafca staat voor een gestroomlijnde administratie zodat u constant een overzicht behoudt op uw bedrijfsprocessen en resultaten. [Meer...]Teamleader Focus
Customer management, project management and invoicing in one handy tool. Teamleader Focus makes work easier for 11,000 SMEs. [Meer...]Liantis
Hoe kan je het sociaal statuut van je klanten gemakkelijk beheren' Als partner-boekhouder en -accountant, is het My Liantis-platform jouw ruggensteun. Je bent constant op de hoogte van de financiële conditie van jouw klanten. Met behulp van handige filters zie je in één oogopslag wie de sociale bijdragen reeds betaalde, maar ook wie verhoogde, verminderde en zelfs achterstallige bijdragen heeft, of welke klant gebaat kan zijn met een fiscale optimalisatie zoals een VAPZ. My Liantis reikt je v [Meer...]Caseware Belgium & Luxembourg
Samen digitaliseren we je audit of jaarafsluiting Caseware BeLux gelooft dat digitalisering het werk van accountants, bedrijfsrevisoren, boekhouders en andere financiële beroepen veel eenvoudiger, sneller, completer en volledig compliant kan maken. Daarom ontwikkelen we alsmaar slimmere en buitengewoon gebruiksvriendelijke software, die jou ondersteunt in elke stap van het auditproces of van de jaarafsluiting. [Meer...]Yuki wordt gebruikt door deze kantoren
Categorieën
Nieuws van Yuki
Yuki lanceert de Automatisatiemonitor
Een AI-gedreven herkenningssoftware
In het begin van 2024 implementeerde Yuki een nieuwe AI-gedreven herkenningssoftware. En dit heeft heel wat voordelen. Documenten worden voortaan veel sneller herkend, waardoor je minder lang hoeft te wachten op een boekingsvoorstel wanneer een factuur (bijvoorbeeld bij een nieuwe relatie) nog niet volautomatisch verwerkt wordt. Daarnaast leert deze zelflerende software van alle definitieve boekingen. Zo blijft de software zich voortdurend verbeteren - en dat om accountants zo goed mogelijk te ondersteunen en te ontzorgen. Want dankzij deze zelflerende software vermindert Yuki het aantal boekingsvoorstellen doordat steeds meer facturen volautomatisch verwerkt worden.
Altijd controle en inzicht in het automatisatieproces
Om het volledige automatisatieproces inzichtelijker te maken, kan je voortaan Yuki’s Automatisatiemonitor raadplegen. Met deze monitor zie je in één oogopslag de algemene automatisatiescore voor een specifieke administratie én zie je ook meteen waar je nog winst kunt boeken in dat automatisatieproces. Je krijgt namelijk concrete actie- en verbeterpunten voorgeschoteld om je boekhouding verder te automatiseren, met als resultaat? Meer automatisatie, meer efficiëntie, meer tijdwinst en… meer mogelijkheden om als accountant écht het verschil te maken!
De voordelen van geautomatiseerd boekhouden?
- Tijdsbesparing: Een geautomatiseerde boekhouding bespaart je tijd. Onze slimme software vult immers alle velden voor je in, waardoor je facturen sneller doorgeboekt worden.
- Foutloze verwerking: Een geautomatiseerde boekhouding verkleint de kans op fouten aanzienlijk. Op basis van de input van de accountant, leert de boekhoudsoftware bij en worden de instructies, indien 100% zeker en correct, opgevolgd.
- Meer grip en controle: Merkt Yuki een fout op of zijn er onzekerheden over een bepaalde factuur? Dan krijg je als accountant meteen een melding. Op die manier blijf je te allen tijde de volledige controle bewaren, heb je nog meer inzicht in je dossiers en kan je je klanten nog beter ondersteunen.
- Concurrentievoordeel: Dankzij een geautomatiseerde boekhouding krijg je real-time inzicht in de financiële gegevens van je Yuki-dossiers. En dat betekent een proactieve en snelle service naar je klanten toe. Het biedt je kantoor een sterke meerwaarde t.o.v. andere niet-digitale kantoren. Zowel bij potentiële klanten als op de arbeidsmarkten. Want om in de toekomst aantrekkelijk te blijven voor het aantrekken en vasthouden van nieuwe medewerkers is modernisering een must.
Machteld Vangermeersch over digitaliseren als accountantskantoor: ‘Laat jongere collega’s je digitalisering in handen pakken’
Het Lummense Fiskaal Advieskantoor Vangermeersch mag dan in de jaren zeventig van de vorige eeuw opgericht zijn door vader Vangermeersch, vandaag bestaat het zeskoppige team uit pure ‘girl power’, aangevuurd door Machteld Vangermeersch. Zij nam het kantoor in 2000 over van haar vader en maakte de voorbije jaren werk van digitalisering, onder andere door de keuze voor Yuki. Daar wilden we bij AccountancyVandaag graag het fijne van weten.
Op een zucht van Kerstmis vinden Machteld, Laura en Britt nog nipt een gaatje in hun agenda om een boom op te zetten over de digitale wind die door het accountancylandschap waait. De dames verschijnen goedgemutst aan de gesprekstafel. Meteen is de toon ook gezet voor de fijne werksfeer op kantoor, iets waar Machteld een erezaak van maakt.
‘Mijn vader is piepklein begonnen en werkte lang alleen. In 2000 nam ik het kantoor van hem over. Anno 2024 hebben we een stabiel team van zes vrouwen sterk. Ik vind het heel belangrijk om die familiale sfeer levend te houden’, steekt Machteld van wal. ‘Ik hecht ook veel belang aan een gezonde work-life balance, waarin voldoende plaats is voor je gezin. Hier moet zelden overgewerkt worden en weekendwerk is al helemaal niet aan de orde. Ook niet in de drukste periodes, neen. Is het typisch vrouwelijk om daar meer aandacht aan te geven? Goh, ik denk niet graag in clichés, maar het zou wel kunnen dat vrouwen daar alerter voor zijn!’ (lacht)
Waar Fiskaal Advieskantoor Vangermeersch oorspronkelijk vooral eenmanszaken bediende, ziet de klantenportefeuille er vandaag veel gevarieerder uit. ‘Zeker de laatste jaren hebben we een grote inhaalbeweging gemaakt en namen we heel wat vennootschappen en kmo’s onder onze vleugels’, aldus Machteld. ‘De verhouding is nog niet 50/50, maar we zijn goed op weg om daar te geraken.’
Machtelds team telt vijf medewerksters. Drie van hen – Britt, Kathleen en Cindy – beheren dossiers, terwijl collega Ann meer bezig is met de algemene administratie en het onthaal van het kantoor. Daarnaast helpt ze ook met de input. Laura, tenslotte, is intern fiscaal accountant.
Van Basecone naar Yuki
‘Vanaf 2019 hebben we echt werk gemaakt van de digitalisering van ons kantoor’, vertelt Machteld. ‘We zijn toen overgeschakeld van Basecone op Yuki. We konden toen niet vermoeden dat er een grote pandemie op ons zou afkomen, met een belangrijke impact op onze digitale transitie. We waren nog maar goed en wel gestart met de implementatie van Yuki of we werden plots veroordeeld tot thuiswerk. Niet ideaal, natuurlijk. Onze opstart verliep daardoor moeilijker en trager dan we gehoopt hadden. Voor alle duidelijkheid: dat lag niet aan Yuki. Vandaag zijn we echter helemaal ingewerkt. We hebben nu 55 of zo’n 20% dossiers die op Yuki draaien en we hevelen stelselmatig bijkomende dossiers over naar het platform.’
Doorgedreven support
Het is hier dat collega’s Laura Claes en Britt Wendrickx in het vizier komen. Zij hebben heel erg aan de digitale kar getrokken. ‘We zijn heel tevreden over Yuki’, aldus Laura. ‘Niet alleen over de doorgedreven support van ons Yuki-aanspreekpunt Anja, maar ook over hun bereidheid om op maat te werken en om met onze input aan de slag te gaan. Yuki heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat we nu makkelijk fiscale balansen uit het systeem kunnen laten rollen.’
Britt knikt instemmend. ‘De efficiëntiewinst die we dankzij Yuki boeken, mag er zijn’, zegt ze. ‘We waren altijd al goed georganiseerd, waardoor echt zware piekmomenten sowieso zeldzaam waren, maar nu zijn er gewoon geen btw-pieken meer.’
Durven loslaten
Hoe de rest van hun digitale spectrum er uitziet, willen we nog graag weten. ‘Van Basecone hebben we dus afscheid genomen’, aldus Britt. ‘Naast Yuki werken we voor enkele dossiers nog met ExpertM. En uiteraard ook Silverfin, toch een beetje de Rolls Royce in accountancy. Fid-Manager en Scrada sluiten het rijtje af.’
Tot slot horen we graag nog welke gouden raad Machteld en co meegeven aan collega’s die aarzelen of ze de overstap naar het digitale nog moeten maken.
‘Ik vind dat je niet bang moet zijn om die stap te zetten’, zegt Machteld met overtuiging. ‘Maar zeker ook: neem je tijd én durf dingen loslaten. Laat jongere collega’s je digitalisering in handen pakken. De meesten onder hen zijn digital natives en hebben die moderne mindset bij de geboorte meegekregen. Geef ze het vertrouwen om die digitale professionalisering op de rails te zetten. Zo trek je gemakkelijker jong talent aan en maak je je kantoor toekomstbestendig, wat een goede zaak is als je ooit je kantoor zou willen doorgeven.’
Hoe ziet je rol als financieel expert er over 5 jaar uit?
Begin 2023 gaf Yuki een onderzoeksbureau de opdracht om bij meerdere financieel verantwoordelijken van bedrijven te polsen hoe zij de rol van hun afdeling de komende 5 jaar zien evolueren. Dit leverde uiterst boeiende inzichten op over welke rollen onmisbaar blijven, bij welke functies de grootste tijdswinst te behalen valt en hoe datavolwassenheid voor elk bedrijf alsmaar belangrijker wordt.
Zoveel is zeker: je rol als financieel expert evolueert steeds meer naar die van businesspartner. Hieronder vind je alvast een beknopt overzicht van alle bevindingen van ons onderzoek. Wil je liever meteen het volledige onderzoek lezen? Dat kan hier.
Van financieel expert naar businesspartner
Sommige taken binnen een boekhoudafdeling zijn eerder reactief, andere proactief. Vooral deze laatsten creëren waarde, door het advies dat erbij komt kijken. En dat wordt steeds belangrijker. Wist je dat nu al 45% van de financiële afdelingen zichzelf als business partner beschouwt? En dat 23% verwacht om dat mettertijd ook te worden?
Waar valt de grootste tijdswinst te boeken?
Respondenten verwachten dat ze vooral bij het verwerken van financiële transacties de grootste tijdswinst kunnen boeken. Nu neemt deze activiteit nog zo’n 27% van de tijd in beslag? Het ziet er echter naar uit dat dit straks teruggebracht kan worden tot zo’n 10%. De vrijgekomen tijd kan dan efficiënter ingezet worden voor advies en besluitvorming. 41% van de ondervraagden is dan ook van mening dat de eigen functie meer en meer zal verschuiven naar die van businesspartner.
En is leeftijd een onderscheidende factor?
Ook al zijn ze het eens over de algemene tendens, toch valt het grote verschil in het verwachtingspatroon tussen de verschillende generaties op. Hoe jonger de betrokkene, hoe ingrijpender hij of zij deze evolutie inschat. Benieuwd in welke mate de verwachtingen verschillen per leeftijdsgroep?
Lees er alles over in het artikel ‘Hoe zien financiële afdelingen hun rol over 5 jaar? Van financieel expert tot businesspartner in cijfers & feiten.’
Yuki lanceert duurzaamheidsmonitor
Visma-bedrijven Yuki en SmartTrackers lanceren de Duurzaamheidsmonitor, waarmee op basis van financiële data een onderneming direct inzicht krijgt in haar CO2-voetafdruk. Yuki is de eerste boekhoudsoftware die dit volledig geautomatiseerd mogelijk maakt en deze informatie op een laagdrempelige manier toegankelijk maakt voor kmo’s. Hierdoor kunnen ook bedrijven met minder capaciteit en expertise op het onderwerp duurzaamheid de eerste belangrijke stappen zetten om de doelstellingen van de Europese Green Deal te behalen. De berekeningen worden op de achtergrond uitgevoerd door SmartTrackers, gespecialiseerd in het doorrekenen van duurzaamheidsprogramma’s zodat ondernemers effectief kunnen sturen op verbetering.
Wat is de duurzaamheidsmonitor en hoe werkt die precies?
We stelden deze en andere vragen aan Dewi Vermeulen, Directeur Strategische Projecten bij Yuki.
Accountants fungeren als versneller voor verduurzaming
Om kmo’s te verduurzamen fungeren accountants als versnellers. Zij faciliteren externe rapportages, rekenen investeringen en financieringen door en adviseren over fiscale regelingen en subsidies. Dankzij de Duurzaamheidsmonitor heeft ook de accountant automatisch al een eerste indicatie van de CO2-uitstoot van zijn klanten. De accountant kan vervolgens op vraag van ondernemers meer gedetailleerde rapportages uitwerken of als adviseur meedenken waar en hoe verbeteringen te realiseren zijn. Zo zet de accountant de eerste stappen in duurzaamheidsboekhouding.
Organisaties zullen er niet aan ontkomen om duurzaamheid te integreren in hun bedrijfsvoering. Vanaf 1 januari 2024 treedt de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive in werking, die centraal staat in de Europese Green Deal. Deze nieuwe richtlijn verplicht Europese bedrijven om transparant te zijn over de impact van hun werkzaamheden op milieu en maatschappij. De duurzaamheidsrapportageplicht geldt in eerste instantie voor grotere bedrijven. De verplichting voor kmo’s volgt in de jaren daarna. Echter zullen grote bedrijven hun toeleveringsketen al eerder om inzicht vragen, waardoor ook kleinere bedrijven al sneller gaan rapporteren. Kleinere bedrijven hebben hier niet altijd de benodigde capaciteit en expertise voor. De nieuwe Duurzaamheidsmonitor van Yuki kan hierbij ontzorgen.
Duurzaamheidsmonitor gebaseerd op financiële data
Ondernemers krijgen een eerste indicatie van hun CO2-voetafdruk op basis van hun financiële data uit verschillende grootboekrekeningen. Denk aan gas, water en elektriciteit, brandstof, reiskosten en kantoorbenodigdheden. SmartTrackers berekent vervolgens een geschatte CO2-uitstoot en de ontwikkeling daarvan over de afgelopen jaren. Tenslotte maakt Yuki hier een visuele rapportage van in de Duurzaamheidsmonitor, zodat in één oogopslag duidelijk is welke doelgerichte acties voor verbetering zorgen.
Duurzaamheid: wat is jouw rol als kantoor?
Yuki zet in op duurzaamheid
Accountants hebben, als trusted advisors, een duidelijke pioniersrol. Issues en vragen omtrent duurzaamheid, duurzaam boekhouden, duurzaam ondernemen en ecologische regelgeving komen steeds frequenter voor - en jij wordt verwacht om daar een antwoord op te kunnen bieden. Dit zal nog versterkt worden wanneer de Europese Commissie bedrijven verplicht om te gaan rapporteren over, onder meer, de uitstoot en het energieverbruik. Daarnaast is het cruciaal om een gegronde, duurzame verslaggeving te koppelen aan je financiële. Alleen zo trek je de correcte conclusies en vaar je de juiste koers.
Met de Duurzaamheidsmonitor heeft Visma | yuki als eerste boekhoudsoftware voor kmo’s de stap richting duurzaamheidsboekhouden gezet. De lancering van de monitor maakt integraal deel uit van de strategie van Visma | yuki om in te zetten op duurzaamheid. De ambitie is om CO2-neutraal te worden en om als pionier te fungeren op vlak van duurzaam boekhouden. De monitor vormt een mooie basis om de eerste belangrijke inzichten rondom duurzaamheid voor bedrijven in kaart te brengen. De komende tijd wordt deze nieuwe functionaliteit verder geoptimaliseerd en uitgebreid.
Argenta voegt CODA toe aan zakelijk aanbod
Zakelijke klanten van Argenta kunnen de digitale uittreksels van hun bankrekening voortaan rechtstreeks laten bezorgen aan hun accountants. De bank rekent daarvoor op CodaBox, de Belgische specialist in digitale diensten voor accountants. CodaBox bezorgt een digitaal bestand - CODA - aan de accountants, die dat bestand automatisch integreren in hun boekhoudtoepassing. CODA is de afkorting van geCOdeerd DAgafschrift, of het digitale bankrekeninguittreksel. Met deze nieuwe oplossing wil Argenta bankieren nog eenvoudiger maken voor professionele klanten.
Tot voor kort moesten de accountants van Argentas bedrijfsklanten, in hoofdzaak kmo’s, steeds vragen om hun rekeningafschriften te downloaden en zelf aan hen te bezorgen. Dat proces gaan Argenta en CodaBox nu automatiseren voor klanten. Het verlaagt de administratieve last bij de kmo’s en geeft de accountants meer tijd voor hun kernactiviteiten.
Meer professionele klanten overtuigen
“Deze automatisering versnelt en stroomlijnt de verwerking van rekeninginformatie door de accountant, en elimineert potentiële fouten. Actuele en correcte rekeninginformatie is essentieel om hun klanten een sluitende boekhouding te garanderen. Argenta staat voor een moderne, financiële dienstverlening en deze CODA-automatisering draagt daartoe bij. Met hen aan boord zet CodaBox zelf zijn steile groei voort”, aldus Marie Costers, VP Business Solutions bij Isabel Group, het moederbedrijf van CodaBox.