Applicatie

Bizzcontrol

Bizzcontrol helpt accountants om proactief advies aan te bieden in de taal van de ondernemer. Maximaliseer jouw toegevoegde waarde op een schaalbare manier.

Bizzcontrol kan koppelen met deze applicaties
Exact Online

Exact Online

Exact staat klaar voor ondernemend België Exact is de marktleider in business software in de Benelux. U kunt bij ons terecht voor de automatisering van boekhoud-, financiële, ERP-, HRM- en CRM-processen. Daarnaast bieden we specifieke sectoroplossingen. Met Exact heeft u grip op al uw bedrijfsprocessen. [Meer...]
Voor ondernemer en accountant
Octopus

Octopus

“Octopus is één van de grootse aanbieders van boekhoudsoftware in België. We staan voor software met een gepassioneerd team, een persoonlijke service en betrokkenheid van bij de start. Zo zijn we ook als enige speler volledig in Belgische handen, waardoor deze markt meteen ook onze absolute prioriteit is en we sneller kunnen inspelen op nieuwe aanpassingen in de wetgeving. We zien het zelfs als een opportuniteit om het verschil te maken als een lokale en betrouwbare partner die dicht bij zi [Meer...]
Voor accountant
Exact WinBooks

Exact WinBooks

Dankzij de interactieve online rapportering van WinBooks, communiceert u op overzichtelijke manier de cijfers van uw klanten. WinBooks View biedt een overzicht van de gezondheid van de activiteiten van elke onderneming. Zo wordt WinBooks een echte assistent die u de kerncijfers van elk bedrijf voorlegt. Een nieuwe manier om boekhoudresultaten in één oogopslag voor te stellen via visuele en dynamische dashboards met cijfergegevens. [Meer...]
Voor accountant
Briljant

Briljant

Complete boekhoudoplossing voor kmo’s en accountants. Met Briljant Account beschikt u over een compleet boekhoudpakket waarmee u snel en efficiënt de boekhouding voert. Verwerk facturen en bankafschriften (zowel manueel als elektronisch), bereid btw-aangiftes voor, beheer afschrijvingen én stel inzichtelijke rapporten op. Dankzij zijn modulaire opbouw en naadloze integratie met Briljant Administrator is Briljant Account uitermate geschikt als boekhoudsoftware voor de kmo en de boekhouder of [Meer...]
Voor accountant
Wings Accounting Software

Wings Accounting Software

Met de beheerspakketten en boekhoudsoftware van Wings werkt u sneller, efficiënter en goedkoper. Naar keuze in de cloud op abonnementsbasis via Wings Online, of op de eigen server via aankoop van een licentie. Wat u ook kiest, meer dan 20 jaar expertise van dit stabiele software-team vindt u hier terug. Met een onberispelijke service en flexibele ondersteuning als kers op de taart. We zijn dan ook trots op onze klantenportefeuille die breed verspreid is over diverse sectoren. [Meer...]
Voor accountant
Adsolut Boekhouding

Adsolut Boekhouding

Adsolut Boekhouding is de meest volledige boekhoudsoftware op de markt voor accountants en ondernemers. Ontdek het gemak van een efficiënte accountingoplossing. [Meer...]
Voor accountant
Expert/M Plus

Expert/M Plus

Snel en efficiënt naar een geoptimaliseerde boekhouding. Ondernemers hebben een boekhouder nodig die met hen meedenkt over de financiële en fiscale strategie van hun bedrijf. Dankzij onze boekhoudpakketten krijgt u meer gedaan in minder tijd. U houdt dus meer tijd over om uw adviserende rol ten volle uit te oefenen. [Meer...]
Voor accountant
Liantis

Liantis

Hoe kan je het sociaal statuut van je klanten gemakkelijk beheren' Als partner-boekhouder en -accountant, is het My Liantis-platform jouw ruggensteun. Je bent constant op de hoogte van de financiële conditie van jouw klanten. Met behulp van handige filters zie je in één oogopslag wie de sociale bijdragen reeds betaalde, maar ook wie verhoogde, verminderde en zelfs achterstallige bijdragen heeft, of welke klant gebaat kan zijn met een fiscale optimalisatie zoals een VAPZ. My Liantis reikt je v [Meer...]
Voor ondernemer en accountant
SD Worx Finbox

SD Worx Finbox

SD Worx Finbox: snel en efficiënt lonen inboeken Met SD Worx Finbox krijg je meer tijd om te doen waar je goed in bent. Je klanten financieel advies geven. De tool stuurt automatisch en in realtime de loondocumenten door naar jouw favoriete boekhoudsoftware. En zet ze daar helemaal klaar om in te boeken. SD Worx Finbox is gratis beschikbaar voor SD Worx-partners en -klanten, en werkt 100 % foutloos. [Meer...]
Voor accountant
Yuki

Yuki

Document staat centraal, veel aandacht voor ondernemers standpunt, filosofie van real-time: alle dagen up-to date [Meer...]
Voor ondernemer en accountant
Adsolut ERP / Adsolut Kmo-beheer

Adsolut ERP / Adsolut Kmo-beheer

Automatiseer tijdsintensieve manuele processen, krijg meer inzicht en werk efficiënter op alle niveaus van uw organisatie. Met het Adsolut Kmo-beheer beheert u uw kmo als een pro. [Meer...]
Voor accountant
Unit4 Venice

Unit4 Venice

Software voor uw boekhouding, facturatie en klantenbeheer Met de business software Unit4 Venice voert u uw boekhouding, facturatie en klantenbeheer met een glimlach! De handige functionaliteiten van Venice zorgen voor administratieve vereenvoudiging zodat u snel en efficiënt uw boekhouding, facturatie, voorraden en contacten bijhoudt. De dagelijkse input is geautomatiseerd. Analyses en rapporten maakt u met een muisklik. Uiteraard voldoet de business software Venice aan de laatste wet- en rege [Meer...]
Voor accountant
Bizzcontrol wordt gebruikt door deze kantoren
ACB Tax Consult Herentals (HERENTALS) Accountantsburo Lauwers (Gent) (GENT) Accountantsburo Lauwers (Kortrijk) (KORTRIJK) Accountantsburo Lauwers (Ronse) (RONSE) Accountantskantoor Dovacc (LINTER) ADE Consultants (BRASSCHAAT) Audenaert Accountancy (WAASMUNSTER) Aviso+ (BERINGEN) Boekhoudkantoor SVL (DIEPENBEEK) Bofidi Antwerpen (KONTICH) Bofidi Brussel (BRUSSEL) Bofidi Gent (GENT) Bofidi Kempen (ZOERSEL) Bofidi Leuven (LEUVEN) BOOX BUSINESS BOUTIQUE Hasselt () BOOX BUSINESS BOUTIQUE Leuven (LEUVEN) Burotim - Accountantskantoor Inslegers () CBA & Partners (GENT) Comptabel (Vanduffel Stefan) (PELT) CreaFig (HAMONT-ACHEL) DHP - D'Hollander & Partners BV () Dirk Remy (ANTWERPEN) EBS Finance West (KORTRIJK) Factum Fiscalis (KAPELLEN) Finezz Accountants Aalter (AALTER) Finezz Accountants Roeselare - Izegem (IZEGEM) Firebook (GENT) Fiscalier (Boekhoudkantoor Marien) (LIER) Fiskcouncil (WETTEREN) Graef Accountancykantoor (ESSEN) Gyselinck & C° Antwerpen (ANTWERPEN) Gyselinck & C° Temse (TEMSE) Kanopi (MACHELEN) MPK advies (ALKEN) ProBuFisc (TEMSE) QFK Tax Accountants Olen (OLEN) QFK Tax Accountants Retie (voorheen BoFiAd) (RETIE) Rens Accountants Mechelen (MECHELEN) Rens Accountants Vilvoorde (VILVOORDE) Titeca Aalter - Accofides (AALTER) Vadero - Vanhaecke, Devriendt & Rosseel (JABBEKE) Van Coile & Partners () Van Den Neste & Partners - Beersel-Huizingen (BEERSEL) Van Den Neste & Partners - Halle (HALLE) Van Den Neste & Partners - Herne (HERNE) Van Den Neste & Partners - Komen (KOMEN-WAASTEN) Van Den Neste & Partners - Liedekerke (LIEDEKERKE) Van den Neste & Partners Hoeilaart (HOEILAART) Van den Neste & Partners- Dilbeek () VG Boekhouding & Fiscaliteit (Van Gaver) (MELLE) Wingman Accountants (voorheen Coninx Accountants) (ZOERSEL) Wingman Accountants (voorheen Coninx Accountants) (DEURNE)
Nieuws van Bizzcontrol

Waarom SBB zich toelegt op overnames en nieuwe tools: “Nodig om te blijven groeien en onze klanten nog meer te ontzorgen.”

Cijfers vertellen het verhaal van een onderneming. Daar zijn ze bij SBB vast van overtuigd. En met de uitrol van Bizzcontrol maken ze die cijfers nog inzichtelijker voor hun klanten. “Essentieel, omdat onze rol verschuift van boekhouder naar adviseur”, zeggen CEO Raf Dom en productmanager corporate finance Kirsten Buermans.

Raf is anderhalf jaar CEO van SBB, en was daarvoor al bijna tien jaar aan de slag bij de accountancy- en adviesgroep. De uitdaging, zegt Raf, is om je advies nog beter bij je klant te doen landen. “Plus: nog ruimer advies te geven. Je klant zo breed mogelijk te ontzorgen.”

“Daarvoor heb je de juiste mensen nodig. En ja, ook wij kampen met de krapte op de arbeidsmarkt. Onlangs was ik op een netwerkevent met 600 ondernemers, en allemaal hebben ze hetzelfde probleem: personeel vinden.”

Kantoren met 25 medewerkers zijn ideaal

“De accountancysector in Vlaanderen consolideert steeds verder. SBB is vandaag een grote organisatie met bijna 600 medewerkers, en die positie willen we versterken om onze klanten optimaal te kunnen blijven ontzorgen. We hebben een overnametraject van vier jaar voor ogen, waarin we verwachten uit te breiden naar 900 medewerkers. Wat daarbij belangrijk is, is dat we sterk lokaal verankerd blijven.” 

“Enerzijds willen we onze bestaande kantoren uitbreiden. We hebben nu 26 kantoren waarvan sommige nog groeipotentieel hebben. Door te streven naar kantoren van zowat 25 medewerkers kunnen we de dienstverlening voor onze klanten optimaal organiseren. Anderzijds zetten we in op de verbreding van ons aanbod.” 

“We laten ons echter niet opjagen. De overnamemarkt staat in brand, bij SBB proberen we de kalmte te bewaren. Zo dragen we zorg voor onze budgetten en streven we naar integratie van overgenomen kantoren.”

One-stop-shop voor alle klanten

“We breiden onze dienstverlening ook uit om aan de groeiende verwachtingen van klanten te voldoen. Voor de land- en tuinbouwsector zijn we al de one-stop-shop. Dat model willen we ook voor de andere sectoren uitrollen. Door overnames kunnen we hierin sneller schakelen. Maar we zullen altijd kritisch blijven. Liever dan een snelle overname willen we zeker zijn dat het aanbod aansluit bij de verwachtingen van onze klanten en dat een goede integratie mogelijk is.”

“En om onze dienstverlening op een nog hoger niveau te brengen, halen we ook de beste tools in huis. Silverfin en Bizzcontrol zijn daar de perfecte voorbeelden van.”

Kirsten Buermans: “Straks stelt de job van accountant niet veel meer voor, zegt men. Dat klopt niet. Nieuwe tools openen nieuwe opportuniteiten om ondernemingen nog beter te ondersteunen.”

Gesprek met de klant verandert

“We hebben gekozen voor Silverfin om onze afsluitingen efficiënter te maken, ter vervanging van tools die we zelf hadden ontwikkeld. Silverfin optimaliseert het volledige afsluitproces en helpt ons te voldoen aan alle compliancevereisten, zodat meer tijd overblijft voor het adviesgesprek. Om de cijfers aan de klant uit te leggen, te analyseren en naar de toekomst te kijken hebben we dan weer gekozen voor Bizzcontrol.”

“En daar zijn we niet licht overgegaan”, zegt Kirsten. “Eerst hebben we in kaart gebracht wat wij en onze klanten precies nodig hebben en daarna hebben we een shortlist opgesteld van tools die daaraan voldoen. Die zijn we gaan testen. Bizzcontrol kwam daar als beste uit, en sluit perfect aan bij Silverfin.”

“Ook vóór Bizzcontrol spraken we uiteraard al over cijfers tijdens de jaargesprekken. We overliepen balans en resultatenrekening, op basis van de wettelijke rapportering.”

“Met Bizzcontrol kunnen we daar voor een stuk van afstappen. Als we het met de klant over kosten hebben, staan in Bizzcontrol automatisch de belangrijkste bovenaan. Je begint niet met het eerste lijntje van het rekeningstelsel, wel met het belangrijkste voor de onderneming. Waardoor je gesprek met je klant verandert.”

Raf Dom, CEO SBB Accountants & Adviseurs

Geen oude en nieuwe manier, iedereen via Bizzcontrol

SBB lanceerde Bizzcontrol voor een beperkt aantal grotere klanten. "Op elk kantoor kregen we zo mensen mee in het verhaal”, aldus Raf. “Kort daarop hebben we beslist om voor alle vennootschappen Bizzcontrol te activeren. Geen 'oude' en 'nieuwe' manier. Dit wordt vlot geaccepteerd omdat onze collega’s merken dat Bizzcontrol en Silverfin een geweldige tandem vormen.”

Kirsten: “Door de cijfers beter te visualiseren, kunnen we samen met de onderneming opportuniteiten en risico’s ontdekken. Hoewel cijfers op zich op het eerste gezicht misschien niet boeiend zijn, brengen ze wel het verhaal van je bedrijf tot leven als ze op de juiste manier worden getoond.”

Niet alleen resultatenrekening en balans, ook cashflow 

“Een vraag die we vaak krijgen: ik ben toch goed bezig, m’n omzet stijgt, waarom zie ik dat niet op m’n rekening? Je kunt daar een hele Excel voor bouwen, maar Bizzcontrol toont je cashflow veel sneller en duidelijker. Het is zo’n meerwaarde omdat de tool perfect past bij de verschuivende rol van de accountant: van boekhouder naar adviseur.”

“De analyses die je vanuit Bizzcontrol presenteert aan je klant, zijn de ideale gespreksonderwerpen”, beaamt Raf. “Denk bijvoorbeeld aan de evolutie van directe en indirecte kosten over de jaren heen en de impact op de marge. Dat is precies wat de klant met z’n accountant wil bespreken. Het gaat dan niet meer om het statisch doornemen van de winst- en verliesrekening.”

Raf Dom: “Onze medewerkers merkten al snel dat Bizzcontrol en Silverfin een geweldige tandem vormen.”

Weinig opleiding nodig om het te gebruiken

Een nieuwe tool invoeren in een organisatie met 26 kantoren en 600 medewerkers. Een eitje, Kirsten? “Wel, we zitten in een omgeving die constant verandert. Onze collega’s zijn al met zoveel nieuwe tools in aanraking gekomen, het is begrijpelijk dat er soms wat moeheid optreedt. Daarop moet je anticiperen, en zeker van je stuk zijn bij de selectie van je tools. Uiteindelijk moet zo’n tool ingepast worden in je dagelijkse werking en net zo onmisbaar worden als je balpen of laptop.”

“Wat de acceptatie bevordert, is dat Bizzcontrol zo intuïtief is. Je hebt niet veel opleiding nodig. Hierdoor kunnen we onze focus verleggen van het technisch gebruik van de tool naar de praktische toepassing ervan tijdens het adviesgesprek.”

“Het team van Bizzcontrol heeft ons daarbij fantastisch ondersteund. Nicholas en Kerensa hebben alle opleidingen voor hun rekening genomen.”

Bizzcontrol niet alleen voor grotere klanten

“Sommige grotere klanten maken vandaag een eigen managementrapportering in Excel op basis van cijfers die wij aanleveren. Zo'n rapportering kunnen we nu voor hen maken via Bizzcontrol. Maar het zijn zeker niet alleen de groten die interesse hebben.”

“Zo hebben we een kleiner bouwbedrijf. Eén keer per jaar naar de cijfers kijken vindt de bedrijfsleider niet voldoende. Terecht. Samen met de klant hebben we z’n persoonlijke KPI’s bepaald, die hij in Bizzcontrol opvolgt. Zo detecteert hij, samen met z’n accountant, sneller risico's en maakt hij betere keuzes.”

Vraag is er soms, behoefte is er bijna altijd

Kirsten: “Het is ook onze rol om interesse te wekken in financiële analyse bij de ondernemer. Niet elke klant vraagt daar expliciet om, maar dat betekent niet dat het niet zinvol is. Als je de meerwaarde van tools zoals Bizzcontrol op een bevattelijke manier toont, kun je hen vaak overtuigen.”

Iedereen ondernemer 

SBB telt een groot aantal land- en tuinbouwers onder z’n klanten. “Goed voor 35% van onze omzet”, zegt Raf. “Het zijn kmo’s met specifieke uitdagingen, die verder met gelijkaardige problemen kampen als andere ondernemingen. In die sector zit men vaak al heel dicht op de cijfers, het gebruik van Bizzcontrol kan er dus een plus zijn.”

“Naast kmo’s en land- en tuinbouwondernemingen hebben ook organisaties uit de social profit baat bij Bizzcontrol. Grotere vzw’s vragen een eigen licentie om maandelijks zelf hun budgetten te kunnen opvolgen.”  

Of tools als Bizzcontrol en Silverfin ook een troef zijn in de war for talent? “Jonge accountants verwachten dat je de beste en nieuwste tools hebt”, zegt Raf. “Ze hebben er tijdens hun opleiding mee kennisgemaakt en willen die in hun job blijven gebruiken. Als werkgever moet je mee zijn.”

Fier zijn op wat we doen

Een stokpaardje van Raf is het imago van de accountancy. “Je hoort zo vaak: ‘de fiscus doet moeilijk, de deadlines zijn een strop’. Soms zijn we te negatief naar buiten. En ja, er zijn uitdagingen. Maar de deadlines en de fiscus gaan niet verdwijnen, het is aan ons om er zo goed mogelijk mee om te gaan.”

“Om jongeren aan te trekken, moeten we onze pr verbeteren. In m’n nieuwjaarsboodschap bij SBB heb ik benadrukt dat we meer fierheid moeten uitstralen. Door onze adviezen groeien onze klanten in omzet, personeel, dienstverlening en winstgevendheid. We mogen daar trots op zijn.”

“Stel je eens voor dat er geen accountants waren. Wie zou de ondernemingen bijstaan? Ik heb vroeger veel dossiers behandeld. Het mooiste is als iemand een bedrijf opricht en vijf jaar later tien medewerkers heeft en een tweede vestiging opent. Daarvoor doe je het.”

Kirsten: “Men zegt wel eens dat de job van accountant niet veel meer zal voorstellen, omdat alles geautomatiseerd wordt. Dat klopt niet. Het beroep gaat hand in hand met de digitalisering, en nieuwe tools openen nieuwe opportuniteiten om ondernemingen nog beter te ondersteunen.”

19/02/2024

Deze Gentse scale-up is één van de snelste groeiers in accountancy: “We maken de waarde die accountants brengen eindelijk zichtbaar.”

Accountants doen enorm veel werk voor hun klanten dat ongezien blijft. Daar maakt Bizzcontrol een einde aan. Het Gentse bedrijf ontwikkelde 4 jaar geleden slimme software die accountants ondersteunt bij het duidelijker maken van de cijfers, maar ook elke maand een automatisch rapport stuurt naar de klant.  Wij spraken met de drie founders van Bizzcontrol, CEO Nicholas De Nil, CCO Wim Hoornaert en CTO Lode Cools over hoe ze accountantskantoren helpen evolueren naar data driven adviseurs. 

Een ijsberg. Dat is, zegt Nicholas, je werk als accountant. “Veel van wat je doet, blijft onder de waterlijn. Je klant ziet maar het topje van de ijsberg. In boekhouddata zit echter een schat aan waarde, veel meer dan ondernemers en ook accountants beseffen. Bizzcontrol haalt die naar de oppervlakte. Zo krijgen je klanten meer inzicht in hun cijfers, en nemen ze betere beslissingen. Dat is waarde die je als accountant kunt valoriseren. Vandaar dat we Bizzcontrol gebouwd hebben voor de ‘ondernemende accountant’, die meer wil doen dan enkel boekhouding.”

Ondernemers helpen floreren

Het verhaal van Bizzcontrol begint in 2020 met … een stuk pizza. Nicholas: “Als businesscontroller weet ik dat het voor kmo’s een enorm verschil maakt als ze helder uitgelegd krijgen wat zich achter hun cijfers afspeelt. Bedrijf na bedrijf advies geven: dat kon ik. Maar iets schaalbaars bouwen? Daarvoor heb ik Lode gebeld.”

Oud-klasgenoot Lode Cools ging in op de uitnodiging. “Tot dan had ik weinig affiniteit met de accountancy, maar het data-aspect sprak me aan”, zegt hij. “Net als het sociaal-economische. Ondernemers zijn gepassioneerd bezig met hun zaak, en wij willen hen helpen floreren. Een missie die we delen met de accountant.”

Complementaire oprichters

In 2020 werd de tool gebouwd. 2021 was het jaar waarin Bizzcontrol naar buiten kwam. De doorbraak volgde in 2022 en 2023 was het jaar van de bevestiging. “Met Wim Hoornaert als derde oprichter en commerciële man was ons team compleet”, zegt Nicholas. “Ook al zijn we drie burgies, onze expertises vullen elkaar aan. Intussen hebben we nog heel wat mensen aangeworven: we zijn nu met 20. Een complementair team.”

Dat volk is nodig. Bizzcontrol groeit fors. “In 2022 ging onze omzet maal vijf, dit jaar nog eens maal drie”, zegt Nicholas. “In 2023 hebben een aantal grotere accountancygroepen Bizzcontrol uitgerold. Op korte termijn kijken we ook naar het buitenland.”

De kantoorcockpit. Dat is de gamechanger binnen Bizzcontrol, zegt Wim. “Als accountant krijg je niet zomaar vat op honderden dossiers. In de kantoorcockpit behoud je zicht op al je dossiers en krijg je automatisch triggers wanneer een dossier je aandacht nodig heeft. Als de afschrijvingen of de personeelskosten nog niet geboekt zijn, bijvoorbeeld.”

Het juiste dossier, niet het luidste

“Dat geeft gemoedsrust, bij jou en je klanten. De volgende stap is de triggers gebruiken om proactief te gaan adviseren. Een brutomarge die fors daalt, de personeelskost die feller stijgt dan de omzet, een onderneming die winst maakt maar geen cash genereert: onze triggers brengen dat automatisch naar boven. Dan gaat je aandacht naar dossiers die die aandacht nodig hebben, en niet per se naar de hardste roepers.”

Ondernemer stuurt tijdig bij

“Problemen en opportuniteiten komen vaak pas boven wanneer je de jaarrekening opstelt”, zegt Lode. “In mei of juni wordt dan eens gekeken naar het jaar ervoor. Da's te laat. In januari kun je al perfect rapporteren over het resultaat. Je zet dat nog op punt voor de aangifte, maar operationeel heb je alles. En je ziet meteen waar je klant kan bijsturen. Als je dan belt en zegt wat je hebt opgemerkt, vindt die dat enorm waardevol. Je valt ‘m niet constant lastig, maar belt op het moment dat het nodig is.”

Met de rapportgenerator maak en verstuur je met een druk op de knop tussentijdse resultaten. Nicholas: “Zo weet de ondernemer: waar sta ik, ben ik goed bezig, waar moet ik bijsturen.”  

Dat kan aangevuld worden met een diepte-analyse. Als je klant vraagt waarom hij de extra omzet niet op z’n bankrekening ziet, geeft Bizzcontrol antwoord. Zit het geld in voorraden, betalen je klanten later, of betaal jij je leveranciers vroeger?

Naar verleden én toekomst kijken

In Bizzcontrol maak je ook simulaties: de gevolgen van een beslissing, of waar de ondernemer op het einde van het jaar landt. “Naar het verleden kijken is belangrijk, maar niet voldoende”, zegt Nicholas. “Je moet ook weten aan welke knoppen je draait om je onderneming gezond te houden.”

Lode: “De tussentijdse rapporten, de simulaties en de diepte-analyses vormen de perfecte basis voor het gesprek met de ondernemer. Daar zit de rijkdom van ons platform. Bizzcontrol zal je niet vervangen, integendeel: de accountant wordt belangrijker dan ooit. Data uit Bizzcontrol samen met jouw advies en het buikgevoel van de ondernemer: als die samenkomen, krijg je een betere bedrijfsvoering.”

Alleen … nóg een softwaretool? “Bizzcontrol is plug & play”, zegt Lode. “Na een paar keer open je een dossier haast zonder voorbereiding tijdens je gesprek en kun je meteen analyseren. Op een kwartiertje tot een half uur fileer je een volledig dossier.”

Tussentijds rapport met één klik 

De tussentijdse rapporten mail je zo naar je klanten. Nicholas: “Dat kan bijvoorbeeld een pdf zijn van drie pagina’s die je elk kwartaal stuurt. Overzichtelijke cijfers, duidelijke taal. Bizzcontrol genereert dat voor jou, jij klikt aan wat je erin wil. Tijd is dus geen issue. Kwaliteit van de onderliggende data is dat wel. Vandaar dat je in de kantoorcockpit een melding krijgt als iets nog niet oké is.”

“Ondernemers vragen zelf naar hun tussentijds rapport. Dat geeft je als accountant een incentive om de datakwaliteit op te schroeven. Om te zorgen dat afschrijvingen regelmatig worden bijgeboekt, lonen, bankafschriften. Zo toon je je klanten nog beter de waarde van je werk, omdat je hen beter informeert.”

Ondernemers leveren sneller aan

De ondernemer heeft er dan baat bij om alles snel en correct aan te leveren. “Een accountant zei me dat nog niet al z’n klanten tijdig doorsturen”, aldus Wim. “Hij had kunnen wachten met tussentijds rapporteren. Maar, zei hij, dan kon hij blijven wachten. Dus mailt hij toch rapporten. Z’n klanten ondervinden wat er voor hen in zit. En ze leveren liever en sneller aan doordat ze meteen de return krijgen in betere tussentijdse inzichten.”

Wat Bizzcontrol straks nog kan? Lode: “Benchmarking wordt een meerwaarde. Dat je als accountant kan zeggen: beste bakker, jij staat hier vergeleken met je collega’s. Ook dat zal het gesprek opstarten.”

AI verrijkt rapportering

“Op het ITAA-congres hebben we gesproken over artificiële intelligentie in de accountancy”, zegt Wim. “AI wordt de assistent van de accountant. Een voorbeeld binnen Bizzcontrol is managementmapping. Je krijgt een rijkere rapportering als je ‘diensten en diverse goederen’ kunt opsplitsen in betekenisvolle categorieën: wagenkosten, verzekeringen, bedrijfsleidervergoeding. Accountants doen dat met templates, maar voor dossiers die afwijken betekent dat manueel werk. Wij zorgen dat dit in de toekomst automatisch verloopt, dat ‘renting BMW’ meteen herkend wordt als wagenkost.”

Nicholas: “Dankzij AI gaan we de benchmarking verfijnen. Zodat je veel gedetailleerder ziet hoe je ervoor staat in vergelijking met je sectorgenoten. Heb je als industriële bakkerij fors hogere energiekosten dan het sectorgemiddelde, dan moet je daar wellicht aan werken. Als je accountant je ook kan vertellen wat het je oplevert om naar het sectorgemiddelde te gaan, is dat waardevol advies.”

Verschil maken met je advies

“Vroeger was de accountant iemand in je dorp bij wie je langsging voor je boekhouding”, zegt Lode. “Die locatiegebondenheid is verminderd, waardoor boekhouders hun waardepropositie duidelijker moeten maken. Dankzij digitalisering wordt het boekhoudluik minder intensief. Als kantoor maak je dan het verschil met je advies. Beslissingen nemen en het bedrijf leiden: de ondernemer moet het nog altijd zelf doen. Maar met Bizzcontrol krijg je als accountant alle tools om die daarbij te begeleiden.”

Nicholas: “Het compliancedeel valt grotendeels in regels te vatten, en dus te automatiseren. Een band opbouwen met een ondernemer, die helpen inzicht te krijgen in z'n cijfers, en z’n onderneming beter doen draaien: dat kun je niet in regels gieten. Een future-proof accountant vult die persoonlijke ondersteuning zo efficiënt mogelijk in. Het heeft geen zin om uren rapportages te gaan samenstellen, als een tool als Bizzcontrol dat voor jou doet. Breng de inzichten die software kan aanleveren op een persoonlijke manier naar je klant. Daar help je de ondernemer mee, en maak je je eigen kantoor future proof.”

Bizzgames maken studenten warm voor accountancy

Bizzcontrol ken je misschien ook van de Bizzgames. “We willen meer zijn dan een softwareleverancier”, zegt Nicholas. “Wat is het grootste probleem in de accountancy? Niet dat er niet genoeg software is. Het is het tekort aan mensen. Met de Bizzgames tonen we studenten dat ze in de accountancy meer kunnen doen dan enkel boekhouding. Opleidingen hebben het over het technische luik: debet, credit, t rekeningen, actief en passief. En tijdens hun stage doen studenten inboekwerk. Daardoor kiezen ze voor een job buiten de accountancy.”

“Dat willen we oplossen. Elke hogeschool en een aantal universiteiten doen mee aan de Bizzgames. Laatstejaarsstudenten analyseren een dossier dat de aandacht trekt op basis van onze triggers. Vervolgens geven ze drie adviezen over hoe die onderneming het beter kan doen. Eind april stellen de finalisten hun presentatie voor. Maar belangrijker dan een winnaar kiezen is die honderden studenten warm maken voor een boeiende en ondernemende job in de accountancy.”

“Accountants zeggen me soms: adviesverlening? Ik heb daar niet de juiste mensen voor. Wel: tijdens de Bizzgames geven studenten na een paar uur opleiding schitterende inzichten. Met de tussentijdse rapportering in Bizzcontrol ben je meteen weg, de diepte-analyse is wat complexer, en daar helpen we je bij. Niet voor niks is ons customersucces-team groter dan ons businessdevelopment-team.”

Meerwaarde volop valoriseren

“De proactieve ondersteuning die ondernemers verwachten van hun accountant, geven wij uiteraard ook aan onze klanten. Als we een samenwerking aangaan moet dat door tussentijds te rapporteren meteen budgetneutraal zijn voor je kantoor. Vervolgens gaan we na hoe je de extra waarde aan je klant maal twee, maal drie of nog meer kan valoriseren, door prognoses, simulaties en dynamische analyses te gebruiken.”

“Wat wij doen is de wat holle term ‘proactieve adviesverlening’ tastbaar maken. Je geeft de ondernemer zicht op waar die staat en gaat in gesprek. Soms is de juiste vragen stellen belangrijker dan antwoorden geven. Dan ben je een sparringpartner. ‘Meer inzetten op advies’ proberen wij heel praktisch te maken. Bizzcontrol is niet meer of moeilijker dan dat. Maar ook niet minder.”

Ondernemende accountant? Dan is Bizzcontrol wellicht iets voor jou.

Interview en tekst: Pieter-Jan Breyne

13/12/2023

Accountech scale-up Bizzcontrol is partner van AccountancyVandaag

Adviestool Bizzcontrol wordt structurele partner bij AccountancyVandaag. De Gentse scale-up ontwikkelde software die accountants helpt te transformeren naar proactieve adviseurs, zodat ondernemers betere business beslissingen kunnen nemen.

Hoe doen ze dat?

De rapportgenerator genereert en verstuurt periodieke rapporten naar al jouw klanten. Lees: meer contactmomenten met actuele data voor je klant, met slechts een éénmalige instelling.

In de kantoorcockpit behoud je het overzicht over alle dossiers en krijg je meteen zicht op die dossiers die aandacht vereisen.

Diepte-analyse laat je toe elk dossier in de diepte te onderzoeken. Bekijk in één oogopslag wie de grootste leveranciers zijn, waar de klanten geografisch verspreid zijn en waarom de kosten gestegen zijn versus vorig jaar.

De budgetsimulator simuleert de impact van (te nemen) beslissingen. "Wat is de impact van een prijsverhoging bij mijn leveranciers? Met hoeveel dien ik mijn eigen prijzen op te trekken? Wat als ik iemand extra aanwerf, hoeveel dien ik dan extra te verkopen?"

Jaarprognose stelt eenvoudig je budget op en vergelijkt tijdens het jaar de behaalde resultaten versus de vooropgestelde doelen.

Nicholas, CEO en Co-founder van Bizzcontrol, licht toe

In deze korte video legt Nicholas De Nil concreet uit wat Bizzcontrol is en kan doen voor jouw kantoor:

Bizzgames

Verder staat Bizzcontrol ook bekend van de Bizzgames die het jaarlijks organiseert voor laatste jaarsstudenten in economisch/financiële richtingen. Met behulp van de Bizzcontrol software, analyseren de deelnemende studenten in team de vooropgestelde casus en verdedigen ze hun advies aan de jury, om te strijden voor de titel "beste financieel adviseur van het jaar". De finale vindt plaats op 25 april 2024.

Door het actief betrekken van de analysetools van Bizzcontrol in het hoger onderwijs, wordt Bizzcontrol een onmisbare aanwinst voor kantoren die proactieve adviseurs willen worden voor hun klanten.

Benieuwd welke meerwaarde Bizzcontrol voor jouw kantoor in volle digitale transactie kan bijdragen? Bezoek de Bizzcontrol website en boek een vrijblijvend gesprek.

17/11/2023

Bizzcontrol’s nieuwe huisstijl als symbool van innovatie en groei

Bizzcontrol, een bedrijf gespecialiseerd in accountancy software, heeft een nieuwe huisstijl geïntroduceerd die hun cultuur, ambitie en groei weerspiegelt. Deze verandering markeert de evolutie van Bizzcontrol van een jonge start-up naar een bloeiende scale-up, die nu een vaste plaats inneemt in het landschap van accountancy software.

Evolutie van Bizzcontrol

Bizzcontrol, opgericht met een focus op Business Intelligence (BI), heeft zich ontwikkeld tot een all-in-one adviestool voor accountants. Hun platform, dat begon met een krachtige BI-laag bovenop boekhoudgegevens, is door continue en innovatieve ontwikkeling uitgegroeid tot een veelzijdige tool. Het nieuwe logo van Bizzcontrol, met een gestileerde "B", symboliseert deze evolutie en toekomstgerichtheid.

Het nieuwe logo, met de gestileerde "B", vertegenwoordigt evolutie en toekomstgerichtheid: 

  • B van Business Intelligence: oorspronkelijk mee begonnen en nog steeds een kerncomponent van het platform 
  • B van Breed inzetbaar: dankzij toevoegingen zoals de cockpit, de triggers, de rapportgenerator en de jaarprognose is Bizzcontrol breed inzetbaar voor zowel álle klanten als medewerkers binnen het accountantskantoor 
  • B van Blik op de Toekomst: blijven uitdagen om verder te innoveren en te evolueren in de snel veranderende sector

Extra kleur in accountancy, in-house ontwikkeld

Een belangrijk doel van de nieuwe huisstijl van Bizzcontrol is het brengen van extra kleur in de accountancysector, die veel te vaak als traditioneel wordt beschouwd. Bizzcontrol zet ook sterk in op toekomstige accountants. Hun actieve participatie met hogescholen en universiteiten én hun Bizzgames bewijzen dit ten volle.
En weet je, het hele team draagt deze branding uit. Ze ontwikkelden deze nieuwe stijl helemaal zelf. Knap werk! Het is meer dan een esthetische verandering, het is een weerspiegeling van de groei en evolutie van het hele bedrijf.

16/11/2023

“Het is onze rol als accountant om de ondernemer vooruit te helpen met begrijpbaar en relevant financieel inzicht”

ProBuFisc maakt een boeiende digitale evolutie mee ten dienste van de klanten en medewerkers. De digitalisering van het kantoor kreeg een boost door adviesverlening te automatiseren om op die manier de relaties met de klanten verder uit te diepen. De ondernemers krijgen inzichtelijke rapporten die de essentie van hun cijfers goed weergeven. Bart Van Geyt vindt cijferinzichten meegeven een belangrijke rol van accountants. Hij vertelt ons hoe de ondernemers uitkijken naar de Bizzcontrol adviesbundel en zo zelfs getriggerd zijn om facturen tijdig door te sturen. Lees mee welke inzichten er volgens Bart toe doen en hoe hij zo de menselijke waarde en klantenrelaties in zijn kantoor versterkt.

Menselijke waarde in een digitaal kantoor

ProBuFisc heeft een mooie klantenmix uitgebouwd van dienstverlenende ondernemers en bouwbedrijven. Samen met het team zet accountant Bart Van Geyt al langer in op een sterke relatie met de klant, gebaseerd op wederzijds respect, durven uitdagen en waardevolle adviesverlening. Waar dat vroeger vooral bestond uit klassieke gesprekken over de jaarrekening, dividenden, investeringen en pensioenopbouw, evolueerde dat door de digitalisering tot geautomatiseerde inzichtelijke rapporten waar de klanten intussen al naar uitkijken. We vragen aan Bart hoe het kantoor die evolutie stapsgewijs doormaakte, welke uitdagingen er mee gepaard gingen en wat de favoriete inzichten van de klanten zijn.

Al meteen ingezet op adviesverlening

ProBuFisc werkt sinds 2007 met Exact Online. Klanten kunnen op vier manieren hun documenten aanleveren. Wie zelf in Exact werkt - waaronder heel wat bouwondernemers - heeft zelf toegang tot de boekhoudsoftware. Anderen gebruiken Billit of hebben hun eigen cloud-link waar ze de facturen opladen. Sommigen werken historisch nog op papier, maar dat is intussen een kleine minderheid. Het kantoor uit Temse zet graag in op een sterke klantrelatie met wederzijds respect. Ondernemers wordt gevraagd om tijdig hun documenten aan te leveren, zodat de medewerkers aan de slag kunnen. “Als je kwartaal na kwartaal moet smeken om documenten, getuigt dit van weinig respect", vertelt Bart ons. Maar intussen heeft hij een verrassend wapen om de ondernemers te motiveren om mee te gaan in een continue digitale stroom: de proactieve adviestool van Bizzcontrol.

“We zetten al langer in op adviesverlening waarbij we graag met onze klanten sparren, ze uitdagen,  kritisch durven zijn, en tegelijk opbouwende raad geven." vertelt Bart ons. Vroeger verliep dat vooral op de klassieke manier op basis van de jaarrekening. “Drie jaar geleden zijn we gestart met Bizzcontrol. Daardoor is onze adviesverlening sterk geëvolueerd en creëren we met een druk op de knop bundels die de klanten in begrijpbare taal direct door hun resultaat loodsen.”

De ondernemers kijken uit naar onze adviesbundel en zijn zo zelfs getriggerd zijn om facturen tijdig door te sturen.

Bart geeft toe dat hij aanvankelijk voorzichtig was. “Je wil altijd dat je software-investering rendeert en bovendien is adviesverlening pas waardevol als de klanten 'met regelmaat' facturen aanleveren die we dan snel kunnen verwerken." Maar die twee bezorgdheden waren onnodig. Sterker nog: er is veel tijdwinst geboekt bij het opstellen van bijvoorbeeld de jaarprognose. Klanten kijken nu uit naar een heel begrijpbaar rapport en zijn mede daardoor gemotiveerd om consequent hun facturen op te laden met het oog op hun rapportage. “Klanten meldden me vroeger soms dat het rapport niet klopt, maar dan kaatsen we de bal terug: het klopt wel, maar jij hebt je documenten niet correct aangeleverd”. En zo werd de uitdaging om regelmatig aan te leveren net de motivator om op tijd en stond voor de input te zorgen waarmee de software van Bizzcontrol en Bart zijn team aan de slag gaan. "Wij boeken tijdswinst, onze klanten zijn dankbaar en vertellen ons dat ze de cijfers nu echt begrijpen, dat ze bewuster zijn waar ze moeten op letten. Dat is waar we graag voor staan als kantoor: met digitalisering meer menselijke waarde creëren.”

Belangrijk voor de ondernemer en het kantoor: tijdswinst en belangrijke inzichten in mensentaal

Een belangrijk ingrediënt van het succes is uiteraard de inhoud van het rapport. Als we erover praten is Bart meteen op dreef. “Bizzcontrol levert met een druk op de knop een zeer overzichtelijk en begrijpbaar rapport, dat ondernemers in mensentaal onmiddellijk wijst op essentiële zaken.” Vroeger werd op de klassieke manier de jaarrekening, balans en het resultaat overlopen samen met de klant. Daar staan belangrijke zaken in, alleen haalt een ondernemer ze er zonder uitleg niet zelf uit. Met de software van Bizzcontrol boeken we enorm veel tijdwinst en gaat het onmiddellijk over de essentie.

Met onze adviesbundel komen we meteen tot de essentie van de interessantste cijfers voor de ondernemer

“We zijn verder geprofessionaliseerd: in de plaats van een gesprek op basis van een klassieke jaarrekening, bespreken we nu resultaten op basis van een bundel in begrijpbare taal die je direct naar het resultaat loodst." Een voorbeeld? In de plaats van een klassieke volgorde onder elkaar, staan de kosten met de meeste impact bovenaan en ga je veel sneller tot de essentie. Zo kom je met je advies snel tot kern.” Bart zegt dat je van een ondernemer niet mag verwachten dat hij begrip heeft van financiële analyse en termen zoals EBITDA. Tegelijk geven die belangrijke inzichten in de cijfers en zijn ze een belangrijk hulpmiddel. Het bulkt van de coaches, maar het is de taak van de accountant om je wegwijs te maken. “Dat lukt met een begrijpbaar rapport waar je bijvoorbeeld snel ziet of je voldoende marge hebt, hoe het staat met je liquiditeit… Mensen moeten het begrijpen, focus je daarop". adviseert Bart zijn mede-accountants. 

Tips van Bart voor je adviesverlening

  • Gebruik digitale tools zoals Exact en Billit om de aanlevering van documenten te automatiseren. Maar maak je geen zorgen over het tijdig aanleveren: door de rapporten worden je klanten net gemotiveerd om mee te schakelen.
  • Verstuur rapporten die aansluiten op wat de klant nodig heeft en zorg voor uniformiteit in de manier van rapporteren.
  • Gebruik rapporten die de ondernemer eenvoudig kan begrijpen. Focus bijvoorbeeld op de resultatenrekening waarin een duidelijk overzicht wordt gegeven van de omzet en de kosten om zo een helder beeld te geven van de brutowinstmarge, de EBITDA en het nettoresultaat.
  • Geef proactief advies en spar regelmatig met de klant. Ondernemers die proactief vragen om rapporten zijn meer betrokken en positief.
  • Het is de rol van de accountant om de ondernemer te helpen financieel inzicht te krijgen.

Klanten van ProBuFisc reageren heel positief en geven als feedback dat het rapport inzichtelijk is. Ze appreciëren de visuele voorstelling van de balans en bijvoorbeeld de liquiditeitsratio die heel helder wordt uitgelegd. “Veel klanten zeggen dat ze het nu echt begrijpen en zijn dankbaar omdat ze zich meer bewust zijn van waar ze moeten op letten” zegt Bart. “Ze vragen me nu wanneer ze het rapport krijgen”. En dat vindt ie heel zinvol: als ondernemers geïnteresseerd zijn in het tussentijds resultaat en je bespreekt de opties, zijn ze nauw betrokken bij belangrijke beslissingen.

Hoe verloopt de implementatie?

Bij ProBuFisc zijn de bestuurders en medewerkers nauw betrokken bij alle keuzes. Ze halen graag meer uit hun werk en bereiden mee de Bizzcontrol bundels en jaarprognoses voor. De introductie van de nieuwe software, de koppeling met Exact en de interne opleiding werden goed begeleid vanuit Bizzcontrol. “De software is heel gebruiksvriendelijk waardoor geen intensieve opleiding nodig is”, vertelt Bart ons. Wim Hoornaert, Founder en CCO bij Bizzcontrol, beaamt dat: “Recent organiseerden we samen met Liantis de Bizzgames voor de laatstejaarsstudenten van economische en financiële richtingen. Daarmee willen we de toekomstige finance professionals tonen hoe waardevol de rol van accountants is en welke schat aan informatie verscholen zit in beschikbare boekhouddata. Het was verrassend om zien hoe snel de studenten na de introductie hun plan konden trekken in Bizzcontrol.” Wim vertelt ons ook nog hoe hij en mede-oprichter Nicholas De Nil graag betrokken blijven bij het onboarden van de klanten. Ook na de implementatie blijft het contact intens en zijn er tussentijds gesprekken met Customer Success Manager Kerensa om nieuwe ideeën en mogelijkheden te bespreken.

11/09/2023