Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op Yuki.be .

Een veel te drukke btw-periode? Dat klinkt voor elke accountant herkenbaar, maar… Wat als het ook anders kan? Wat als je die uitputtende btw-stress kan verlagen? En wat als je met enkele concrete stappen je volgende btw-periode kan afvlakken? In deze checklist ontdek je:

✔ Hoe slimme boekhoudsoftware bijdraagt aan een efficiëntere verwerking

✔ Hoe je samenwerking met klanten de btw-drukte kan helpen verminderen

✔ Hoe tussentijdse controles en analyses zorgen voor een vlottere btw-periode

Gebeten om meer te weten? Bekijk de checklist en… zeg eindelijk vaarwel tegen de btw-drukte!

Gebruik een boekhoudpakket dat inzet op automatisering

Wil je de btw-periodes afvlakken? Dan is het cruciaal om te kiezen voor een slim boekhoudpakket. Met een innovatieve boekhoudsoftware kan je standaardprocessen automatiseren, verloopt de verwerking van documenten efficiënter én creëer je meer tijd en ruimte voor een accurate controle. Kortom, laat artificiële intelligentie het repetitieve werk voor jou doen, zodat jij niet alleen tijd en kosten bespaart, maar ook betere beslissingen kunt maken!

Laat facturen zo snel en frequent mogelijk aanleveren

Klanten die hun facturen gespreid en frequent aanleveren? Dat helpt je gegarandeerd om de btw-periodes af te vlakken! Door te kiezen voor een boekhoudpakket dat sterk inzet op digitalisering en communicatie, zorg je er niet alleen voor dat je ondernemers gemakkelijk en snel hun facturen kunnen uploaden (of mailen), maar geef je jezelf als accountant ook meer tijd en ruimte om aanvullende informatie op te vragen én sterker in te zetten op een actuele adviesverlening.

Zet meer in op het tussentijds controleren van de boekhouding

Wanneer je je klanten de juiste, gebruiksvriendelijke tools biedt om hun documenten sneller (en meer gespreid) aan te leveren, zorg je er mee voor dat een administratie altijd up-to-date is. Op die manier kan je erg overzichtelijk en op regelmatige basis tussentijdse controles doorvoeren. Je ziet meteen welke documenten er allemaal ontbreken en welke fouten gecorrigeerd moeten worden, zodat je tegen de btw-periode geen kostbare tijd meer hoeft te verliezen.

Gebruik deze inzichten voor een actuele adviesverlening

De tijd die vrijkomt door in te zetten op automatisering en controle, maakt een actuele adviesverlening mogelijk. Zo word je een échte sparringpartner van je ondernemers. Als accountant heb je immers 24/7 een duidelijk en diepgaand inzicht in hun financiële situatie, waardoor je meer proactief en waardevol advies kunt geven. Wedden dat je ondernemers sneller zullen aanleveren eens ze dit inzien? En deze samenwerking helpt jou vervolgens weer om de drukte tijdens btw-periodes af te vlakken!

Blijf de werkprocessen van het kantoor optimaliseren

Stilstaan is achteruitgaan, zéker binnen onze accountancysector. Een kritische blik is - en blijft! - cruciaal. Elk werkproces kan immers nog efficiënter gemaakt worden, elke automatisatiegraad kan nog geoptimaliseerd worden, elk systeem kan nog beter gekoppeld worden met andere pakketten en elk accountantskantoor kan nog verbeterd worden. Alleen zo slaag je erin om de btw-periodes nóg meer af te vlakken, dus… ben je klaar om de btw-pieken vaarwel te zeggen? Ontdek Yuki hier.

Lees verder op de site van Visma | Yuki