Hoe versterk je de relatie met je klanten? Uit het kmo-onderzoek over accountancydiensten van 2022 blijkt dat er nog veel interessante mogelijkheden zijn voor accountants en boekhouders. Het vaker delen van kennis en zo de samenwerking versterken is zo’n opportuniteit. Accountants scoren gemiddeld een 6,9 voor het proactief informeren van klanten over belangrijke ontwikkelingen in hun sector. Er is dus nog veel ruimte voor verbetering!

Op zoek naar een goede klik

Uit het rapport komen interessante onderzoeksresultaten naar voren waar jij als accountant je voordeel mee kan doen. Ten eerste geven kmo’s aan dat ze op zoek zijn naar een goede klik met hun accountant. Het is ook belangrijk dat de accountant goed communiceert en hen zowel gevraagd als ongevraagd informeert en adviseert.

Ondersteun waar mogelijk

Daarnaast geven kmo’s aan dat accountantskantoren hen op een paar manieren goed kunnen ondersteunen. Met de voorbeelden die ze noemen, kan jij waarde toevoegen. Zo kan jij je klanten helpen en ontzorgen door hen bijvoorbeeld tijdig te informeren over financiële deadlines en de impact van nieuwe wet- en regelgeving. Jij bent immers de accountancyspecialist en je klanten rekenen op jouw kennis.

Speel in op de klantbehoeften

Even terug naar de resultaten van het onderzoek. Je klant verwacht een proactievere houding van jou als het gaat om het delen van sectorspecifieke kennis. Hij wil ontzorgd worden én naadloos communiceren. Kortom, een gezonde relatie met jou als accountant. Door online samen te werken en te communiceren via één platform bereik je meerdere doelen tegelijk.

Tijd en energie besparen

In dit artikel over hoe je moeiteloos samenwerkt met je klant lees je hoe je kostbare tijdwinst boekt door met zowel klanten als medewerkers in hetzelfde systeem te werken. Online klantdossiers, minder mailverkeer en een handige communicatieapp zullen jullie veel tijd en energie besparen. Die je vervolgens kan besteden aan het verbeteren of uitbreiden van je dienstverlening of het verbreden van je klantenpakket. Waarschijnlijk gebeurt dat laatste zelfs automatisch. Hoe beter de relatie met je klanten, hoe groter de kans dat ze wandelende ambassadeurs voor jouw kantoor worden!

Lees verder op de site van Exact