‘Mensen-mensen’, dat zijn Bart Sommen en Erik Van Looy van Van Looy Accountants. Dit kantoor wil een bedrijfscoach zijn voor haar klanten. Maar je klanten elk kwartaal bijstaan met persoonlijk en kwalitatief boekhoudadvies, dat kost veel tijd. En manueel mensenwerk is nooit zonder risico op fouten.

Silverfin biedt ons de mogelijkheid om in plaats van geschiedenis te schrijven, de toekomst mee te voorspellen. Dankzij de gestandaardiseerde manier van werken, stelt Silverfin onze medewerkers in staat om pro factum in plaats van post factum te reageren. (Bart Sommen)

Met Silverfin overwint de onderneming die hindernissen. En behoudt ze haar focus op de mensen achter de vennootschappen. Als je de partners van Van Looy Accountants vraagt wat hen uniek maakt, twijfelen ze geen seconde: persoonlijk advies op mensenmaat. En dat zit diep in het bedrijfs-dna. “Er moet een klik zijn met de klant”, geeft Bart Sommen toe. “Daar zijn we heel selectief in. En we kunnen ons dat veroorloven. Want we willen niet groeien om te groeien.”

Persoonlijk advies

Focussen op een select aantal vennootschappen die je écht met raad en daad bijstaat. Het klinkt geweldig. En dat is het ook. Maar er duiken dan wel problemen op die eigen zijn aan zo’n aanpak. En elke accountant kent de problemen, persoonlijk advies kost gewoon vreselijk veel tijd. “Alleen al het maken van een nieuwe kwartaalrekening was vaak frustrerend”, geeft Sommen toe. “Het was allemaal manueel. Je moest elk schermpje openklikken en manueel overtypen. Puzzelwerk, eigenlijk.” Met manueel werk riskeer je bovendien fouten. “We werkten voorheen met een combinatie van Excel en met Expert M van Kluwer”, legt Bart uit. “In Expert M maakten we bijvoorbeeld een alternatieve balans. Daarna namen we er manueel gegevens uit over in Excel. Wat we eerst in Excel deden, is nu in Silverfin helemaal nagebouwd.

Rapporteren met drag & drop

“Silverfin gaf ons de mogelijkheid om professioneler te werken”, vervolgt Bart. “Daarbij denk ik onder meer aan de ‘drag & drop’-functie voor rapporten. Een mooie oplossing waarmee we het manueel werk en de bijhorende problemen opvangen.”

Budgetten en proactief meedenken

Maar er is meer. Van Looy Accountants werken proactief als ontzorger voor hun klanten. Daarin speelt Silverfin een belangrijke rol. Erik Van Looy legt uit: “Per kwartaal maken we een budget, een voorspelling van de kosten. Waarom? Voor fiscale optimalisatie, maar vooral om gefundeerd bedrijfseconomisch advies te geven. We willen een goed geïnformeerde coach zijn voor de klant. Omdat we in Silverfin gericht met budgetten aan de slag gaan, kunnen we bedrijfseconomisch commentaar en fiscale
optimalisaties in de rapporten meegeven, en dat biedt een grote toegevoegde waarde. Elk jaar, voor 20 december, krijgen onze klanten van ons een business plan. Op één A4’tje geven we in a nutshell de belangrijkste info mee, de essentie van waar we naartoe werken het komende jaar. Zo zien klanten meteen dat we proactief meedenken.”

Alle klantendossiers in Silverfin

De USP van Van Looy Accountants is nog steeds dat ze aan alle klanten elk kwartaal tussentijdse cijfers bezorgen mét een budget naar het einde van het jaar toe. Voor het opstellen van die tussentijdse cijfers en budgetten gebruiken ze voor alle klantendossiers Silverfin.

Verder gebruikt Van Looy ondertussen ook de modules jaarrekening en vennootschapsbelasting in Silverfin, hetgeen hen een enorme tijdsbesparing oplevert doordat de ganse jaarafsluiting nu in één systeem zit.

Voor Van Looy Accountants staan mensen centraal. Ze specialiseren zich door aan elke klant een zorgvuldig samengesteld team toe te wijzen: klant en team moeten ‘matchen’. Door die juiste match beoogt Van Looy een goede samenwerking te realiseren die een echte toegevoegde waarde heeft voor de klant.

Van Looy Accountants

Lees verder op de site van Silverfin